Internet Voorkeur

Staren naar kaas. Kijken naar gras dat groeit. Zo noemde een Amerikaan ooit het kijken naar de tien kilometer langebaanschaatsen. Onbegrijpelijk voor veel Nederlandse schaatsliefhebbers. Op internet is het doelloos staren naar een scherm waarop niets gebeurt echter mateloos populair.

Neem de ‘uitzending’ op de website CheddarVision TV. Meer dan één miljoen internetgebruikers namen een kijkje in de kaasboerderij van de West Country Farmhouse Cheesemakers in het Engelse Somerset om te zien hoe een cheddarkaas ligt te rijpen. De kaasproducent heeft een webcam geïnstalleerd in het magazijn. De ‘kaaskijkers’ komen vooral uit de Verenigde Staten, maar er zijn ook bezoekers uit Nieuw-Zeeland gesignaleerd op de website.

Nederlandse internetgebruikers staren liever naar het nest van twee zeearenden bij de Oostvaardersplassen. De webcam van Staatsbosbeheer was kapot, maar de boswachters hebben de camera bij het nest inmiddels gerepareerd. Vogelliefhebbers kunnen nu weer volgen hoe de ouders zorgen voor het kuiken dat ruim een week geleden uit het ei kwam. Er is één jong gezien, maar Staatsbosbeheer houdt er rekening mee dat zich in het gunstigste geval drie jongen in het nest bevinden.

www.cheddarvision.tvwww.staatsbosbeheer.nl/zeearend