Dominante nieuwsleverancier

De 200 journalisten van de nieuwswebsite van de BBC maken gebruik van e-mails, foto’s en video’s van ooggetuigen van nieuws. „De relatie met ons publiek is volkomen veranderd.”

Floris van Straaten

De kalmte op de redactiezaal van de BBC-nieuwswebsite, de grootste van Europa, was bij een bezoek vorige week bedrieglijk. Achter hun computerschermen bewerkten de circa 200 medewerkers verhalen, videoclips en e-mails over het verhaal van de dag: de bloedige schietpartij op Virginia Tech.

„We kregen zelfs een e-mail van een student op de universiteit, kort nadat het moorden was begonnen”, vertelt Paul Brannan, adjunct-chef van de BBC’s News Interactive. „Het was ongelooflijk, die zat midden in dat drama.” De honger naar nieuws was niet te stillen. De ochtend na het bloedbad keken vijf miljoen mensen op de site, de gemiddelde oogst van een heel etmaal. Doorgaans is 60 procent van de gebruikers Brits.

Het geval van de e-mail van de student bewijst volgens Brannan hoezeer het karakter van de media verandert. „De relatie met ons publiek is volkomen veranderd. Dank zij internet en camera’s in mobiele telefoons is potentieel nu iedereen een verslaggever. En ook het publiek heeft meer flexibiliteit om het nieuws tot zich te nemen. Waarom nog elke avond op een bepaald tijdstip aan de buis gekluisterd zitten voor het nieuws? Dat hoeft echt niet meer. Er is tegenwoordig veel meer keus.”

De BBC-website maakt dankbaar gebruik van de nieuwe mogelijkheden. Bij de zelfmoordaanslagen in Londen van juli 2005, bijvoorbeeld, zonden ooggetuigen massaal e-mails naar de BBC en ook foto’s van schokkende taferelen meteen na de aanslagen, ruim voor persfotografen ter plaatse waren. Veel van die foto’s belandden prompt op de BBC-website en werden vervolgens door sommige kranten schaamteloos overgenomen. Rechtszaken over copyright namen ze voor lief.

De redactie van BBC News Online verzorgt zo’n 300 nieuwsverhalen per dag. De hiërarchie van het nieuws bepaalt de afdeling zelf en deze wijkt regelmatig af van de volgorde bij televisie of radio. Brannan: „We hoeven niemands agenda te volgen.”

Er bestaan verschillende versies van de website. Er is een internationale variant, bedoeld voor de hele wereld, en een Britse variant, die vooral nationaal nieuws brengt. Daarnaast zijn er uitgebreide rubrieken voor economisch nieuws, wetenschap en entertainment (waartoe ook kunst wordt gerekend). Bovendien onderhoudt de BBC nog aparte websites in 32 andere talen. Die worden echter verzorgd door de World Service.

Ook verzorgt de BBC al vele jaren Ceefax, een teletekstservice. Met het oog op die laatste krijgt elke journalist van de BBC ingeprent dat de eerste acht regels van zijn nieuwsbericht de essentie van het verhaal moet bevatten. Veel journalisten mopperden daar aanvankelijk over. „Maar de tijd van de mensen is eindig”, zegt Brannan. „Je moet snel tot de essentie komen.”

Ook is er de mogelijkheid te reageren op BBC-items. „Je moet proberen het enorme reservoir aan kennis van het publiek af te tappen”, zegt Brannan. „Ze weten altijd meer dan jij.” De redactie ontvangt zo’n 10.000 e-mails per dag. Het kost moeite die allemaal te openen en te beantwoorden. Helemaal zonder risico’s is het niet zo op het publiek te leunen. Af en toe proberen mensen de BBC voor de gek te houden. Meestal doorzien de journalisten zo’n poging snel. Soms trappen ze erin.

De nieuwssite van de BBC is de grootste in Europa, al is Brannan de eerste om toe te geven dat de Google-nieuwssite nog beduidend meer mensen trekt. Maar het verschil is dat Google niet aan eigen nieuwsgaring doet en alleen doorverwijst naar andere sites en bronnen, onder andere de BBC.

„Lange tijd stonden we binnen de BBC met onze interactieve afdeling achteraan in de rij als er groot nieuws was”, aldus Brannan. „De televisie en de radio werden eerst bediend en dan wij pas. Maar dat begint te veranderen. Voor een nieuwe correspondent wordt uitgezonden, komt hij nu ook bij ons langs om te bespreken wat hij voor ons op zijn post kan doen. Vaak is het voor hen nauwelijks extra werk iets voor de website te schrijven.”

De BBC-website heeft een grote voorsprong op veel concurrenten, met name de websites van kranten. Niet alleen heeft de BBC correspondenten in alle hoeken van de wereld zitten, maar door haar grote naamsbekendheid zoeken ook veel mensen die iets interessants hebben te melden zelf contact met de BBC. In veel gevallen kunnen ze vervolgens kort daarop op de website zien wat ermee is gebeurd. Een voordeel voor de BBC is ook dat zij dankzij haar eigen televisie- en radioprogramma’s veel meer eigen clips op het web kan zetten dan kranten. Die clips vullen de geschreven teksten vaak uitstekend aan.

Veel Britse kranten, die toch al veel lezers zien wegvloeien, zijn bitter over de dominantie van de BBC. Een relatief succesvolle website als die van het dagblad The Guardian moet het doen met hooguit een tiende van het aantal gebruikers van de BBC-website. Ook concurrerende televisiestations zijn er ongelukkig mee. Ze wijzen erop dat de BBC al deze web-activiteiten financiert met openbare fondsen. Elke Britse televisie- en radiobezitter betaalt immers kijk- en luistergeld en een deel daarvan gaat naar de website. Brannan ligt er niet wakker van: „We leveren echt waar voor het geld dat we ontvangen.”

Voor meer informatie: http://news.bbc.co.uk