Dienstregeling heeft nu geen zijspoor meer bij Abcoude

De treinen hebben geen last meer van de flessenhals tussen Amsterdam en Utrecht. Daar zijn nu vier sporen in gebruik. Treinen hoeven niet meer op elkaar te wachten.

Het treintraject tussen Amsterdam en Utrecht is sinds gisteren volledig viersporig. Aan de verdubbeling van twee naar vier sporen op de route is zeven jaar gewerkt. De afgelopen weken hadden door werkzaamheden op de route veel vertragingen plaats.

NS, de grootste gebruiker van het spoornet, voert ondanks de extra capaciteit het aantal treinen op de route nauwelijks op. Er rijdt slechts een stoptrein (Sprinter) extra, van Amsterdam Centraal via Breukelen en Gouda naar Rotterdam Centraal. NS zegt de komende jaren de dienstregeling wel te zullen uitbreiden. „Er is ruimte voor verdere groei. NS wil uiterlijk in 2009 het aantal intercity’s tussen Utrecht en Schiphol verdubbelen tot vier per uur”, zegt een woordvoerder.

De tweesporige lijn Amsterdam-Utrecht was een flessenhals voor NS en de andere gebruikers, met treinen die vaak in de file stonden. Door het openen van de Utrechtboog, een treinviaduct dat bij station Amsterdam Bijlmer-Arena aftakt naar Amsterdam-Zuid en Schiphol, steeg in 2006 het aantal treinen op de route Amsterdam-Utrecht al van negen naar elf per uur per richting. NS zegt dat de lijn tussen Breukelen en Bijlmer tot het uiterste belast was. „Sprinters moesten in Abcoude op een zijspoor worden gerangeerd om intercity’s te laten passeren.” De snellere en langzame treinen hebben nu ieder hun eigen spoor. Wachten op elkaar behoort tot het verleden, stelt Prorail.

Het spoor is geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur, maar behalve de Duitse ICE kan geen enkele trein van NS die snelheid halen. De maximumsnelheid van treinen in Nederland ligt op 140 km/u.

Het goederenvervoer zal in eerste instantie het meest gebaat zijn bij de spoorverdubbeling. Goederenvervoerders wilden al langere tijd vier treinen per uur laten rijden in plaats van twee, en dat is nu mogelijk. Goederentreinen krijgen via het nieuwe spoor aansluiting op de Betuweroute, die op 16 juni opengaat.

Directeur Bert Klerk van Prorail toonde zich gisteren in Breukelen, aan de rand van het spoor, ingenomen met de oplevering van Amsterdam-Utrecht. „De complete corridor tussen Amsterdam en Utrecht is vernieuwd. Weliswaar vier maanden later dan gepland, maar dat wisten we in augustus vorig jaar al, omdat er onzekerheid was over een nieuw beveiligingssysteem. En het goede nieuws is dat we binnen het budget zijn gebleven.” De totale kosten zijn volgens Klerk uitgekomen op 965 miljoen euro; de overgebleven 50 miljoen zijn teruggestort in de staatskas.

Prorail kreeg de laatste tijd veel kritiek, ook van NS, wegens vertragingen en storingen op het net. Klerk heeft zich dit aangetrokken en geeft toe dat er in Almelo, waar wekenlang geen treinverkeer richting Enschede mogelijk was, sprake was van een ontwerpfout in het beveiligingssysteem. „Maar dit is inmiddels hersteld.”

Volgend jaar komt landelijk een nieuw beveiligingssysteem gereed, gemaakt door het Canadese Bombardier, dat werkt met een back-up-systeem. „De meeste storingen zullen dan tot het verleden behoren”, zegt Klerk.