‘Woningbouw bij Schiphol toch verbieden’

Het verbod op woningbouw in de directe omgeving van van Schiphol moet blijven bestaan. Dit stelt het Ruimtelijk Planbureau (RPB) in een vandaag verschenen studie over de toekomst van de luchthaven.

Gemeenten in de omgeving dringen de laatste jaren juist sterker aan op bouw van woningen, ook al is duidelijk dat de bewoners ervan geluidsoverlast zullen ervaren. Het planbureau wijst deze claim af.

Als het kabinet Schiphol blijft zien als een mainport die beheerst mag groeien, dan moet het stringente bouwverbod „consequent” worden volgehouden. Juist dit ruimtelijk beleid heeft er de afgelopen decennia voor gezorgd dat de luchthaven relatief goed is ingepast in de omgeving. Schiphol scoort wat geluidbelasting beter dan andere luchthavens, zoals Londen Heathrow en het Parijse Orly, maar ook het Parijse Charles de Gaulle en Frankfurt, „die een veel grotere geluidsbelasting veroorzaken”. Het bouwverbod ontslaat Schiphol niet van de plicht, aldus de onderzoekers, om het aantal nachtvluchten te beperken en lawaaiige vliegtuigen zoveel mogelijk te weren.

De studie, die vandaag is aangeboden aan minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) is bedoeld als advies aan het kabinet bij het vaststellen van het Schipholbeleid voor de langere termijn, waarin wellicht een nieuwe terminal en zesde en zevende baan worden aangelegd.

Schiphol zou in de toekomst ook meer gebruik kunnen maken van regionale luchthavens, die onder luchtreizigers aan populariteit winnen. Low cost carriers, zakenvluchten, intra-Europese en vakantiebestemmingen van Schiphol kunnen worden uitgeplaatst naar de regionale luchthavens zoals Lelystad Airport, meent het planbureau. „Schiphol kan zich dan concentreren op de versterking van zijn functie als intercontinentale hub, terwijl het aantal geluidgehinderden en de noodzaak tot uitbreiding afnemen.”

Het planbureau vindt in het algemeen dat meer rekening moet worden gehouden met „onzekerheden” zoals het succes of het uitblijven daarvan bij luchtvaartallianties, „en met scenario’s waarin een lagere groei en zelfs stagnatie van de vraag naar luchtvaart optreedt”, aldus het rapport.