C&A breidt uit naar China en Texel

De omzet van C&A groeit, in Nederland zelfs aanzienlijk sneller dan de kledingmarkt als geheel. Dit komt vooral doordat nieuwe winkels worden geopend. Het familiebedrijf hanteert een expansieve strategie.

C&A lijkt herboren. Vorig jaar gaf het kledingconcern voor het eerst in 165 jaar een kijkje in de boekhouding. Gisteren presenteerde C&A een serie plannen voor verdere expansie, zowel in vestigingen als in bedrijfsactiviteiten.

Dit jaar moeten er nog honderd winkels bijkomen in Europa (nu 1.111), het bedrijf wil in 700 filialen een goede schoenafdeling, en is bezig om zijn kleding op webwinkels aan te bieden. Bovendien gaat C&A financiële diensten aanbieden. In Duitsland verkoopt het bedrijf sinds vorige maand autoverzekeringen.

„Uit onderzoek blijkt dat we erg veel vertrouwen hebben van klanten”, zegt C&A-bestuurder Andreas Seitz. „In financiële dienstverlening heb je vertrouwen nodig.” In de loop van dit jaar breidt C&A de dienstverlening in Duitsland uit met leningen en andere verzekeringen. Volgend jaar beslist de leiding of het een succes is dat in andere landen te kopiëren is.

Seitz lacht dat het vertrouwen sinds kort weer terug is. „We hadden een bijzonder moeilijke tijd tot 2002. Wat ook zeker meespeelt is dat het management vernieuwd is. Eindelijk kunnen we weer lekker ondernemen.”

Het familiebedrijf heeft eind vorig eeuw te lang vastgehouden aan zijn oude ideeën. De familie Brenninkmeijer investeerde nauwelijks in winkels. C&A boekte in de jaren negentig zware verliezen en moest zich terugtrekken uit Groot-Brittannië. Ook Nederland zat een tijd in de rode cijfers. Een van de manco’s was het beperkte aantal collecties per jaar, waarmee het terrein verloor aan bijvoorbeeld H&M. Vorig jaar was het aantal collecties al opgevoerd naar acht. „Dit jaar zijn dat er tien”, zegt marketingdirecteur Frans ten Berge van C&A Nederland.

Na een modeshow in een voormalige hangar op het vliegveld van het Duitse Düsseldorf vertelde C&A gisteren iets verderop in zijn nieuwe hoofdkantoor dat de omzet van het concern vorig jaar 8,4 procent was toegenomen tot 5,6 miljard euro. Het concern wil in 2009 1.425 winkels hebben, drie keer zoveel als eind 2002.

In Nederland verkocht C&A vorig jaar voor 485 miljoen euro, 6,6 procent meer dan in 2005, terwijl de kledingmarkt als geheel ongeveer 1 procent groeide. C&A heeft veel geld in kas, maar kan het nauwelijks uitgeven. De directie wil nu snel het aantal vestigingen in Nederland vergroten van 115 nu naar 150 tot 160, maar goede winkelpanden op toplocaties zijn schaars. Het management kwam op het idee C&A’s te openen op plekken waar tijdelijk veel mensen zijn. Dus komt er over een jaar in Sluis (Zeeland) een winkel, wegens de vele tripjes van Belgen naar dat dorpje. Rond die tijd krijgt ook Den Burg (Texel) een C&A. „Elk jaar zijn er 4,5 miljoen overnachtingen”, weet directielid Edwin Fafié. „Daar hoort een C&A’tje bij.”

Het kledingconcern vergroot de omzet verder door ecomode te verkopen. Vanaf komend najaar ligt er bij C&A mode die van biologisch katoen is gemaakt. „Consumenten vragen erom”, legt Fafié uit. „Ook onze klanten.” De prijs voor ecologisch katoen zal dit jaar mogelijk flink stijgen, want het bedrijf zegt erg veel moeite te hebben gedaan genoeg biokatoen in te kopen voor een collectie: C&A hoopt in het komende herfst/winterseizoen 200 miljoen stuks biokleding te verkopen.

Na de opening van winkels dit jaar in Slowakije en Slovenië zit C&A nu bijna overal in Europa, op Scandinavië en Groot-Brittannië na. Daarom kijkt het concern voor expansie steeds vaker buiten Europa. Vorig jaar opende C&A zijn eerste winkel in Rusland, vorige week in China. Eind volgende week maken de Turken kennis met de winkelformule.

C&A deed gisteren voor het eerst in zijn geschiedenis zelfs een uitspraak over de omzetverwachting: minimaal 6 miljard euro. Maar één ding zal voorlopig echt niet veranderen, meent directeur Fafié. Dat is de teruggetrokken houding van de familie Brenninkmeijer. Twee van de zes bestuurders, Lucas en Bart, lieten zich gisteren niet zien. Ze willen gewoon niet. Seitz: „Er is al zoveel veranderd de laatste tijd. Sommige familietrekjes zijn hardnekkig.”