Subsidie voor florerende scheepsbouw

Scheepswerven kunnen de komende drie jaar subsidie ontvangen voor innovaties bij de bouw van zeeschepen.

Minister Van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) stelt hiervoor jaarlijks 19,5 miljoen euro beschikbaar, zo maakte ze gisteren bekend.

De Nederlandse hulp is nodig omdat ook andere Europese landen hun scheepsbouw steunen, zegt Ruud Schouten, directeur van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI). „Zonder deze subsidie worden we van de markt gedrukt. Frankrijk en Duitsland hadden al dit soort subsidies. Dit mag van Brussel.”

De Europese Commissie verbiedt de meeste vormen van staatssteun. Vorige week nog ging eurocommissaris Kroes naar Polen om te praten over mogelijk illegale staatssteun aan scheepswerven. Brussel staat wel steun toe als die gericht is op innovatie of op het afdekken van de grote risico’s die werven lopen bij het voorfinancieren van de bouw van schepen.

Volgens de nieuwe regeling kan een werf tot 20 procent subsidie krijgen voor „het innovatieve deel van het zeeschip”. Wat kosten van innovatie zijn „is best nog wel eens lastig te bepalen”, zegt Schouten. Daarom wordt een adviescommissie van vijf personen opgericht die het ministerie van Economische Zaken gaat adviseren. Ook gaat de commissie toezicht houden op de uitvoering van de regeling.

Zowel het aantal orders als de winst van Nederlandse scheepsbouwers is vorig jaar sterk toegenomen. Maar dat is niet te danken aan subsidies, stellen economen van de Rabobank in een recent rapport. Internationale concurrentie dwong tot specialisatie in technisch complexe schepen. Dankzij deze specialisatie profiteert de scheepsbouw nu van de economische opleving.

Volgens Schouten zijn er nog twee regelingen in de maak. De ‘omnibusregeling’, een innovatiesubsidie, komt met 60 miljoen euro over vijf jaar. En vanuit het innovatieplatform komt jaarlijks circa 15 miljoen euro beschikbaar.