Netrebko en Villazón

Dat de chemie tussen beiden goed werkt, is geen nieuws. De jonge Mexicaanse tenor Rolando Villazón en de jonge Russische sopraan Anna Netrebko – allebei de gezochte wereldtop van hun stemtype – werkten samen in La traviata op de Salzburger Festspiele van 2005, en werden meteen dankbaar omarmd als ‘gouden koppel’. Sindsdien zongen ze samen in o.a. L’elisir d’amore en La bohème en nu dan ook op een duetten-cd.

Dat het booklet uitpuilt van kiekjes in provinciaalse bruidsfotografiestijl, zullen we Villazón en Netrebko niet euvel duiden. Duets pretendeert niet meer te zijn dan een charmerende selectie operaduetten en ís dat ook niet. De scène uit La bohème is fraai, maar niet betoverend. Ook het fragment uit Manon van Massenet kun je waarschijnlijk beter vanaf zondag live gaan zien in de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn, als de wisselwerking tussen beiden ook op het toneel blijkt. Want op de cd klinkt doorgaans weinig subtiliteit en werkelijke communicatie.

De begeleiding van de Staatskapelle Dresden onder Nicola Luisotti verraadt onmiskenbaar oor voor drama, maar kent ook momenten van ongelijkheid. Enigszins gezocht is de keuze voor fragmenten in beider moedertaal. Netrebko houdt zich fraai staande in de passionele Spaanstalige zarzuela Luisa Fernanda , Villazón doet zijn best in het Russisch van Tsjaikovski’s Iolanta. Hij is een kernachtig, krachtig toptenor en Netrebko heeft een zilveren sopraan. Maar echt hartverscheurend wil hun liefde niet worden.

Mischa Spel

Duets (477 6457)