Westbroek excelleert in Vier letzte Lieder

Concert: Residentie Orkest o.l.v. Claus Peter Flor. Gehoord: 22/4 Dr. Anton Philipszaal Den Haag.

Het Residentie Orkest herhaalde dit weekeinde de ZaterdagMatinee, vorige week in het Amsterdamse Concertgebouw gespeeld door het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden, de ere-dirigent van het Residentie Orkest. De nieuwe Vierde symfonie van de Haagse componist Otto Ketting ontbrak, maar Claus Peter Flor dirigeerde wel de bij toeval ook in Den Haag geprogrammeerde Vier letzte Lieder van Richard Strauss en de Negende symfonie van Schubert.

De attractie van de Vier letzte Lieder was de sopraan Eva-Maria Westbroek. Vorig jaar was ze bij de Nederlandse Opera en het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons de fenomenale en bloedstollende vertolkster van de moorddadige titelrol in Sjostakovitsj’ Lady Macbeth van Mtsensk.

De weemoedig op het leven terugblikkende Vier letzte Lieder liggen aan het andere eind van het emotionele en expressieve spectrum. Maar ook hier overtuigde Westbroek ten volle, haar grote stem en het vibrato in toom houdend, elk lied zijn eigen sfeer meegevend. Na Miranda van Kralingen en Charlotte Margiono heeft Nederland opnieuw een sopraan die excelleert in dit bijzonder geliefde repertoire.

Het langgerekte orkestrale eind leek bij Claus Peter Flor wat minder intens dan bij Jaap van Zweden. Maar de Negende van Schubert voltrok zich goeddeels langs dezelfde lijnen: markant ingezet, onstuimig en roerig vervolgd met veel spontane frisheid.