Vermeer-centrum zonder Vermeers

Een centrum over een beroemde schilder, zonder dat er een schilderij van deze meester hangt. En toch geeft het Vermeer-centrum misschien wel het meest complete beeld van de Delftse schilder Johannes Vermeer. Vrijdag gingen de deuren open van dit centrum, dat gevestigd is het voormalige Gildehuis in Delft.

De schilderijen van Vermeer zijn over de hele wereld uitgevlogen. In Nederland bezit het Mauritshuis Het meisje met de parel en Gezicht op Delft. Het Rijksmuseum beschikt met De Melkmeid over een van de beroemdste werken.

Maar in Delft, de stad waar Vermeer (1632-1675) altijd heeft gewoond, hangt geen werk van de schilder. Toch komen toeristen regelmatig naar Delft om iets van het verleden van Vermeer op te snuiven. Daar speelt het Vermeer-centrum op in. „We besteden aandacht aan de omgeving en het leven van Vermeer. Dat verhaal kun je maar op één plek vertellen en dat is in Delft”, aldus Yvonne Nieuwenhuijs, die het project heeft opgezet. „Er zijn 34 werken die zeker van Vermeer zijn. De reproducties hangen op ware grootte in dit centrum. Ook de drie werken waarover twijfel is of ze echt van Vermeer zijn, hangen hier.”

Bezoekers kunnen een kijkje nemen in het atelier van Vermeer. Directeur Koos de Wilt noemt de locatie historische grond. „Tegenover het Gildehuis is hij geboren. Zijn schilderij Lof der schilderkunst is hier geveild en was daarmee zijn laatste werk dat Delft verliet. Nu is alles weer terug op de plek waar het hoort. Dichter bij Vermeer kun je niet komen.” (ANP)