Godenstrijd Zeus versus de Titanen als game

Jan Meijroos duikt in de nieuwe gamewerelden van de Griekse mythologie (God of War II) en die van de Lord of the Rings (zie:Hobbits)

VERANTWOORD BLOEDERIG: gewelddadige game God of War II gebaseerd op Griekse mythen en sagen

Een leek die vluchtig over de schouder van iemand meekijkt die God of War II op de PlayStation 2 aan het spelen is, zou kunnen denken dat het om het zoveelste geweldadige spel gaat. De hoofdrolspeler waarin we duiken, de getergde Spartaanse krijger Kratos, is namelijk weinig subtiel. Hij rukt zonder problemen de arm van zijn tegenstander’s tors af en slaat hem met diezelfde bebloede arm dood.

Toch wil ik een lans breken voor God of War II. Het spel huisvest namelijk veel meer dan bloederige actie. God of War II is een actieavontuur waar gewelddadige vechtpartijen aangenaam afgebroken worden door listige, vernuftige puzzels en uitdagende platformelementen. Daarnaast is het de opvolger van een van de beste PlayStation 2 spellen ooit gemaakt; God of War. Het tweede deel combineert dezelfde spelelementen als het origineel maar, en dat is heel knap, overtreft zijn bewierookte voorganger. Hoe? Door ander andere een meeslepend plot te vertellen aan de hand van de rijke Griekse mythologie. Door de eeuwenoude Griekse mythen en fabels te vertalen naar een nieuwe generatie en ze wezenlijk onderdeel laten maken van het spelplezier van deze game, onderscheidt deze titel op meesterlijke wijze zich van de grauwe middenmoot.

In God of War (1) werd de Spartaan Kratos na een lang en groots avontuur uiteindelijk zelf dé God of War. Nadat Ares; de Griekse God van de Oorlog, hem had misleid, kreeg Kratos hulp van de andere Goden en in het finale gevecht versloeg de speler Ares om diens plaats in te nemen. In God of War II hebben de Goden, Zeus voorop, hun buik vol van de arrogante en vernielzuchtige Kratos en nemen ze hem zijn krachten weer af. Getergd en zinnend op wraak reist Kratos naar The Island of Fate op zoek naar de Fates; de drie zusters van het Lot. Door hen te bezoeken wil hij zijn lot veranderen en Zeus verslaan. Centraal in God of War II staat de strijd tussen de Titanen en Zeus. Volgens de Griekse mythologie strafte Zeus de oergoden, waaronder zijn vader Kronos. Het is juist bij hen waar Kratos steun vindt. Zo ontvangt Kratos van Atlas de speciale kracht om miniaardbevingen te veroorzaken. Maar niet eerder dan nadat de speler letterlijk op, onder en in Atlas allerlei spring- en vechtkunsten heeft vertoond. De reus Atlas bevindt zich niet in de spelwereld van God of War II, hij is (een deel van) de spelwereld. Door zijn kolossale gestalte en enorme kettingen vormt hij een perfect decor voor de makers om allerlei puzzels en platformelementen op los te laten.

Maar ook andere Griekse verhalen en thema's passeren de revue. Zo bevrijd je als een ware Herakles de geketende Prometheus die het Vuur van Olympus aan de mensen schonk en voor straf eeuwig moest leiden. Zeus liet een roofvogel dagelijks de lever van Prometheus weg eten, waarna die er weer

aangroeit en het ritueel de volgende dag opnieuw begint. Spelende als Kratos bemachtig je na veel omzwervingen een magische boog en schiet je Prometheus vrij. Maar ook bekende Griekse helden als Theseus en Perseus komen middels aangepaste verhaallijnen voorbij.

Het is knap hoe de makers deze eeuwenoude mythen hebben vertaald in hedendaagse spelmechanieken. Wat niet weg neemt dat de getergde Kratos een van de meest geweldzuchtige spelpersonages is die we sinds lange tijd in een videogame zijn tegengekomen. Hij vecht, bij voorkeur met twee zwaarden-aan-kettingen die aan zijn polsen zijn gebrand, een bloederige strijd met cyclopen, driehoofdige honden, harpijen, nimfen, griffioenen en andere fantasiewezens. Daarbij kun je als speler diverse gecombineerd vechtbewegingen uitvoeren. Speciale acties worden gedaan door opeenvolgende, in beeld verschijnende commando's vliegensvlug en foutloos in te drukken.

Waarna Kratos op filmische wijze de genadeklap toedient. Deze acties zijn niet voor tere zieltjes geschikt want onthoofdingen en het scheiden van romp en ledematen, zijn niet van de lucht. Het gewelddadige karakter past overigens prima bij het wezen van de Griekse mythologie. Want als een ding wel duidelijk wordt uit de vele verhalen, is dat de Griekse Goden allesbehalve lieverdjes waren.

Uitgever: Sony

prijs: 65 euro

Hobbits

Waar de Griekse mythen en fabels vooral in de Renaissance de Europese kunst en literatuur beïnvloedde, is de grootste pleitbezorger van fabels in de 21ste-eeuw zonder twijfel J.R.R. Tolkien geweest. Niemand heeft meer mensen hun fantasie weten te prikkelen dan de schrijver van The Lord of the Rings. Mensen die de boeken en films hebben verslonden, kunnen vanaf 24 april ook online in Middle-Earth vertoeven dankzij het spel Lord of the Rings: Shadows of Angmar. Het gaat om een MMORPG (een Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) vergelijkbaar met World of WarCraft. Spelers kiezen uit een van de vier speelbare rassen (mens, dwerg, elf en hobbit) en in totaal zijn er meer dan 1300 opdrachten. Net als in World of WarCraft wordt je spelpersonage beter en sterker naarmate je meer opdrachten vervult en meer vijanden verslaat. Spelers kunnen overigens niet met de beroemde leden van The Fellowship spelen. Wel zullen kopstukken als Gandalf en Aragorn zo nu en dan opduiken in het spel dat (een deel van) Middle-Earth prachtig tot leven heeft weten te toveren.

elf fantasy fair

Dit weekend kunnen liefhebbers verkleed als trol, ridder, elf of kabouter afreizen naar de Elf Fantasy Fair die van vrijdag 20 april tot en met zondag 22 april plaatsvindt in Kasteel de Haar, in Haarzuilens. Er wordt ondermeer een fantasyveldslag nagespeeld met vele honderden uitgedoste aanwezigen en zal Shadows of Angmar gepresenteerd worden.

Beurs: www.elffantasy.nl/wp/ Game: Lord of the Rings: Shadows of Angmar:www.lotro-europe.com