'Kijk naar het kleine verhaal'

In Kiek vertellen fotografen over hun favoriete beeld. Deze week Spencer Platt (36), winnaar van de World Press Photo 2006. Platt is deze week in Nederland voor de opening van de jaartentoonstelling van World Press Photo in de Oude Kerk in Amsterdam.

‘Dit is zo’n kaal beeld. Je ziet geen straat, geen puin, geen lijken, niks. Het lijkt wel een maanlandschap. En dan die man. Net een kind dat in de achtertuin oorlogje aan het spelen is. Is hij een terrorist of een soldaat? Hij kan overal vandaan komen: Irak, Iran, Afghanistan. En waar gaat die raket naartoe? Naar een school, een huis of een terroristisch bolwerk? Geen idee.

„De maker van deze foto, John Moore, is een vriend van mij. Ik heb bewondering voor zijn toewijding. Net als ik werkt hij als fotojournalist voor Getty Images en verslaat het wereldnieuws. De man die hij hier heeft gefotografeerd is een Marri-guerillastrijder, afkomstig uit Baluchistan, de armste provincie van Pakistan. Samen met andere krijgsheren voeren de Marri een onafhankelijkheidsstrijd tegen de Pakistaanse regering.

„John heeft heel wat moeten doorstaan om deze strijd vast te leggen. Het is voor journalisten verboden om naar Baluchistan te gaan. Omdat hij in Islamabad woont en contacten heeft, is het hem gelukt twee weken lang met deze rebellen op te trekken.

„Het verhaal van Baluchistan is nauwelijks in het nieuws geweest. Ik denk dat de meeste mensen de naam van deze provincie niet eens kunnen uitspreken. Maar het is van groot belang dat journalisten ook de kleinere verhalen vertellen en hun aandacht vestigen op de meer obscure plekken op aarde. Dat is belangrijk, omdat de ontkenning van armoede en corruptie in bepaalde gebieden in de wereld uiteindelijk kan leiden tot veel grotere problemen. Dat de aanslagen van 11 september konden plaatsvinden heeft deels te maken met het feit dat het Westen zich destijds veel te weinig verdiept heeft in het Midden-Oosten.

„De foto waarmee ik dit jaar de World Press Photo heb gewonnen (van een aantal hippe Libanezen die in een cabriolet door een verwoeste wijk in Zuid-Beiroet rijden, red.) heeft heel wat discussie losgemaakt. Veel mensen waren geïrriteerd door de glamour en ogenschijnlijke onverschilligheid die de Libanezen uitstraalden. Maar moet iedereen in Libanon dan soms rondlopen in een boerka en op een ezel rijden? Nee. Beiroet is nu eenmaal een moderne stad. De mensen zien er dus hip uit ook al zitten ze middenin een oorlog.

„Sinds het einde van de Koude Oorlog is de wereld veel complexer geworden. Foto’s brengen geen eenduidige boodschap meer. Ook John doet met dit beeld zijn toeschouwer twijfelen. En dat is goed. Fotografie moet vragen oproepen. Zoals een vriend laatst zei: het is beter als er gediscussieerd wordt over een foto dan over de laatste aflevering van The Sopranos.”

De jaartentoonstelling van World Press Photo is vanaf 24 april te zien in de Oude Kerk in Amsterdam. Openingstijden: ma. t/m za. van 10.30 uur tot 17.30 uur.