Utrechtse brug ligt nog maanden op het droge

Een knalgele brug zou Leidsche Rijn dit voorjaar verbinden met de stad Utrecht. Dat gaat niet door, ontwerpfouten en bodemvervuiling zorgen voor een forse vertraging.

Het plaatsen van de knalgele Hogeweidebrug die bij Utrecht over het Amsterdam-Rijnkanaal moet komen te liggen, is ernstig vertraagd. Door fouten in het ontwerp van de gemeente en door bodemverontreiniging ligt de opvallende boogbrug van 170 meter nog tot augustus op het droge, pal langs de A2. Het verkeer kan pas in maart 2008 gebruik maken van de brug. De extra kosten worden op tenminste 2 miljoen euro geschat.

De Hogeweidebrug is de belangrijkste verbinding tussen de stad Utrecht met het nieuwbouwproject Leidsche Rijn. Dat verkeer rijdt nu nog over de oude Vleutensebrug de stad in. Volgens Willem-Peter Huijssoon, projectleider van CFE Beton en Waterbouw, had de brug er nu al kunnen liggen. „De bouw loopt circa tien maanden vertraging op, onder meer omdat er fouten in het ontwerp van de opdrachtgever (de stad Utrecht-red.) zaten. Bij de uitvoering bleek dat er zaken vergeten waren, bijvoorbeeld bij de hangers van de brug.” Of het oorspronkelijk ontwerp onveilig was, kan Huijssoon bevestigen noch ontkennen.

Een andere vertragende factor is de bodemverontreiniging naast het terrein van de Douwe Egberts-fabriek, pal naast de nieuwe brug. Daar werd asbest in de grond gevonden, reden waarom het landhoofd aan de stadskant nu nog niet klaar is. Huijssoon schat de bijkomende extra kosten op tenminste twee miljoen euro. Dat is een overschrijding van ruim 15 procent op het oorspronkelijk budget van 13 miljoen euro.

Een woordvoerder van de gemeente Utrecht bevestigt dat het project vertraging oploopt. „Volgens de huidige planning is de brug in maart 2008 open voor verkeer, een half jaar later dan gepland.” Tien maanden is overdreven, aldus de woordvoerder. De spoorverdubbeling van het traject Gouda-Utrecht (dat tracé loopt pal langs de Hogeweidebrug) komt volgens hem niet in gevaar.

Over de hoogte van de extra kosten wil de gemeente Utrecht geen uitspraken doen. „We zijn in discussie met de betrokken partijen.”

De woordvoerder meldt dat er in ieder geval een rekening naar naar Rijkswaterstaat gaat, dat op het laatste moment een 'overgooibeveiliging' tegen vandalen voor de brug wilde. „Maar dat was niet de hoofdoorzaak van de vertraging.” Bodemverontreiniging en problemen met het slaan van damwanden hebben volgens de gemeente voornamelijk bijgedragen aan de vertraagde oplevering.

In augustus wordt de brug op zijn plek gelegd. CFE laat de onderdelen van de Hogeweidebrug in België bouwen en monteert de losse elementen op een terrein tussen de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal, ter hoogte van de afslag Oog in Al. Als de brug klaar is, wordt de constructie in twee weekeinden tijd op z’n plek gevaren met grote pontons. Het Amsterdam-Rijnkanaal is dan afgesloten.

Bekijk een video van de brug op nrc.nl/binnenland