Makkelijker maken ze het ook niet

De Nationale Ombudsman vindt dat het een chaos is bij de Belastingdienst en dat burgers daar de dupe van zijn.

Hij is niet de enige die dat vindt.

Er is een hoop mis bij de Belastingdienst. De Nationale Ombudsman verwoordde het gisteren zo in de Tweede Kamer: „de spirit van leuker kunnen we het niet maken – wel makkelijker’’ is bij het personeel verdwenen. De Belastingdienst slaagt er volgens hem niet in de burger centraal te stellen. Er is sprake van ontregeling, chaos en een organisatie die koorts heeft.

Brenninkmeijer had gisteren een gesprek in de Tweede Kamer naar aanleiding van zijn jaarverslag over 2006.

De kritiek op de Belastingdienst beperkt zich niet tot die van de ombudsman. Begin deze week eiste de Kamer van staatssecretaris De Jager (Belastingen, CDA) dat hij onmiddellijk moet ingrijpen om de slepende problemen aan te pakken.

Kamerleden van CDA, PvdA, SP, GroenLinks, ChristenUnie en VVD hebben hun geduld verloren nu de Belastingdienst bij herhaling niet de belofte nakomt om problemen bij de uitbetaling van toeslagen aan te pakken, en om de bereikbaarheid en klantvriendelijkheid te verbeteren. Vandaag voert de Kamer overleg met staatssecretaris De Jager over de problemen bij de dienst.

„De Jager moet de zaak in no time op orde brengen”, zegt Kamerlid Vendrik (GroenLinks). Zijn collega Tang (PvdA) wil dat De Jager met een tienpuntenplan komt. „De problemen etteren al heel lang door.” CDA-Kamerlid Kortenhorst wil een actieplan; Irrgang (SP) stelt vast dat het „al heel lang zo niet langer kan. Dat is erg frustrerend.”

Volgens Kamerlid Dezentjé Hamming (VVD) moet de ambtelijke leiding van de Belastingdienst vervangen worden. „Je kunt problemen niet oplossen met dezelfde mensen die ze veroorzaakt hebben”, aldus de VVD’er. De problemen bij de Belastingdienst kwamen vorig jaar al aan het licht maar werden door toenmalig staatssecretaris Joop Wijn (CDA) gerelativeerd.

Kamerleden van SP, GroenLinks en PvdA wijten de problemen bij de Belastingdienst deels aan het vorige kabinet, dat de dienst heeft belast met de uitkering van toeslagen én een verlaging van het aantal personeelsleden heeft opgelegd. „Er wordt nog zo weinig gecontroleerd, dat aangifte doen tegenwoordig een kwestie van gokken is”, zegt Vendrik. Hij vindt dat de Belastingdienst verlost moet worden van de taak om toeslagen uit te keren.

De Belastingdienst heeft van het vorige kabinet in een te hoog tempo, onder zware politieke druk te veel nieuwe taken erbij gekregen, vindt de Ombudsman. Hij meent dat de dienst „worstelt met het eigen systeem en nu vervelend doet tegen de burger’’. Dat ondervond de ombudsman ook zelf. De fiscus slaagt er niet in om afspraken met het kantoor van de ombudsman zelf na te leven, bijvoorbeeld om spoedzaken door te leiden. „Alleen al het registreren van spoedzaken kost meer dan 14 dagen. Dat werkt dus niet”, zei Brenninkmeijer.