Groot-Brittannie

Futuristische kunst De tentoonstelling A Slap in the Face! documenteert de invloed van Italianen op het Russische futuristisme. De expositie toont de wat moeizame relatie tussen de beide landen die een voorkeur hadden voor het stedelijke leven, maar de Russen waren ook geïnteresseered in het plattelandsleven. The Forest van Natalia Goncharovas, een gelikte afbeelding van een woud, is een voorbeelden daarvan. Terwijl Mikhail Larionov’s schilderij van een soldaat meer iets van de primitieve volkskunst weg heeft. Deze manier van werken vonden de Russen wat realistischer. Rayonisme, het waarnemen van objecten via reflecterende lichtstralen was ook een Russische ‘vondst’.

T/m 10 juni, A Slap in the Face! Futurists in Russia, Estorick Collection, 39a Canonbury Square, Londen N1, 004420 7704 9522 & www.estorickcollection.com

Finlay De ‘woordbeeldhouwwerken’, dikke lijnen, raadseltjes en andere kunstvormen van Ian Hamilton Finlay, dichter, kunstenaar en tuinier zijn betekenisvol en tegelijkertijd geheimzinnig. Aan de ene kant zetten ze je visueel aan het denken, aan de andere kant laten ze je leeg achter. De expositie markeert de eerste verjaardag van het overlijden van de Schotse kunstenaar met nog niet eerder vertoonde neonlichtkunstwerken die gemaakt zijn vanaf de jaren ’70. Monostiches, online gedichten, zitten boordenvol grappige woordspelingen. Het wat serieuzere onderwerp van de Franse Revolutie was een andere obsessie van de Schot dus dat komt ook aan bod.

T/m 12 mei, Ian Hamilton Finlay: The Sonnet is a Sewing Machine for the Monostich, Victoria Miro, Londen N1, 004420 7336 8109 & www.victoria-miro.com

En verder T/m 5 mei, Lee Lozano: No Title, 1969, Hauser and Worth, Piccadilly, W1J, di t/m za 10-18u, 0044207 287 2300 & www.ghw.ch