Apax aast op Adidas

Opkopers moeten in Duitsland op eieren lopen. Hoe zit het dan met de verhalen dat de Britse investeerder Apax – tot voor kort grootaandeelhouder van uitgever PCM – op het punt staat een voorlopig bod uit te brengen op Adidas, de beursgenoteerde sportkledingfabrikant met een marktwaarde van 11 miljard euro? Is zo’n stap, zelfs als het de voorloper zou zijn van een definitief overnamebod, wel verstandig?

Adidas is beslist een attractief doelwit, met sterke consumentenmerken die iets van hun vroegere glans hebben verloren. Hoewel het merk Adidas snel groeit, is het er niet in geslaagd de modieuze status van concurrent Puma te evenaren, evenmin als de aantrekkingskracht van Nike. Intussen worstelt het concern met de integratie van het in 2005 voor 3,1 miljard euro overgenomen Amerikaanse Reebok.

Financieel zou een overname best kloppend gemaakt kunnen worden. Adidas heeft een schuld van slechts 2 miljard euro en de rente is zeven maal gedekt. Een koper zou 6 miljard euro kunnen lenen zonder dat die dekking beneden de twee maal uitkomt. En er is ook geen grote aandeelhouder die een bod kan tegenhouden.

De Britse eigenaar van de sportwinkelketen Mike Ashley heeft een belang van 3 procent in Adidas, maar zou moeite hebben het hele concern in zijn eentje over te nemen. Apax zou hem binnenboord kunnen brengen om zijn eigen kostenplaatje lager te doen uitvallen.

Maar hoe zit het met de Duitsers? Het uitbrengen van een vijandig bod zou ongetwijfeld gedurfd zijn. Maar Adidas is geen Siemens en ook geen MAN. Het grootste deel van zijn productie vindt buiten Duitsland plaats. Logischerwijze zouden de politici en vakbondsbonzen zich dus niet zo druk hoeven te maken als de ‘sprinkhanen’ zich bij het hoofdkantoor melden.

Een groter risico voor een overeenkomst zou worden gevormd door een tegenbod van een concurrerende investeerder. Dat is de reden dat Apax zou kunnen overwegen een minderheidsbelang te nemen: met 25 procent zou de bedrijvenopkoper een effectieve blokkade kunnen opwerpen.

Maar zelfs als alle logica standhoudt, is dat nog geen garantie voor succes. Als Apax een groot belang weet te verwerven, zal het bestuur van Adidas naar zijn mening moeten luisteren. Maar dat betekent nog niet dat het zijn goedkeuring zal verlenen aan een bod. En nu de markt overloopt van de geruchten over de bedoelingen van Apax, zou het wel eens kunnen dat de bedrijvenopkoper flink in de buidel moet tasten om dat belang binnen te slepen.

John Foley

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld