Veel incidenten op vliegveld Maastricht

Het aantal incidenten op Maastricht Aachen Airport is veel groter dan op andere Nederlandse vliegvelden. Dat constateert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in haar gisteren gepubliceerde jaarverslag. Bij de luchthaven van Maastricht vonden vorig jaar ruim 1.200 incidenten per 100.000 vliegbewegingen plaats, op Schiphol 35 per 100.000. Volgens de LVNL zijn reizigers nooit echt in gevaar gekomen.

De incidenten worden vooral veroorzaakt door onvoldoende coördinatie tussen luchtverkeersleiders in België en op Maastricht Aachen Airport. Om de drukte in het Europese luchtruim beter te organiseren moet de Europese luchtruimstructuur op de schop, vindt de Europese Commissie.

Op verzoek van de Commissie onderzoekt de LVNL hoe een grensoverschrijdende luchtruimstructuur eruit moet zien. Volgens Benno Baksteen, directeur van het Platform Nederlandse Luchtvaart, kan de vorming hiervan tot een „spectaculaire verbetering” van het Europees luchtverkeer leiden. „De vliegafstanden kunnen met 10 procent worden verkort. Dat is gunstig voor de burger en voor de luchtvaartmaatschappijen. Bovendien zal het leiden tot minder vertragingen, goedkoper vliegen en minder uitstoot.”

LVNL-directeur Eric Kroese benadrukt het belang van het project voor de Nederlandse economie. „Schiphol heeft zijn mainportfunctie te danken aan het overstapverkeer. Als ons luchtruim verstopt raakt, kan dat niet meer.”