Overname DoubleClick past in strategie Google

Door vorige week vrijdag 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro) neer te tellen voor DoubleClick bewijst Google opnieuw heel ver te willen gaan om te voorkomen dat Microsoft een rol van belang gaat spelen op het web. Het is niet zo dat de overname van DoubleClick onverstandig is. Zowel Google als DoubleClick is actief op de markt voor online advertenties en beide bedrijven delen zelfs een kantoorgebouw op Manhattan.

Maar Google betaalde waarschijnlijk ruim 60 maal de winst voor DoubleClick. Dat lijkt misschien een koopje in vergelijking met de overname van YouTube vorig jaar voor 1,6 miljard dollar (1,2 miljard euro). YouTube maakte immers helemaal geen winst. Niettemin steeg de beurskoers van Google na de bekendmaking van die overeenkomst. Beleggers zouden op dezelfde manier kunnen reageren op de DoubleClick-transactie.

Microsoft wilde DoubleClick maar al te graag inlijven. Het softwareconcern was bereid de minimumprijs van 2 miljard dollar (1,5 miljard euro) – die de eigenaar, participatiemaatschappij Hellman & Friedman, naar verluidt had gevraagd – te betalen en zelfs te overtreffen. Dat Google de veiling won met een aanzienlijk hoger bod laat zien dat het internetconcern er veel voor over heeft om de plannen van zijn aartsrivaal te doorkruisen.

Dit is zeker niet de eerste keer dat Google een dergelijke stunt uithaalt. Microsoft probeerde in december 2005 AOL te kopen, om door Google op het allerlaatste moment te worden overtroefd. Google gunde het moederconcern van AOL, Time Warner, een bedrag van 1 miljard dollar voor een belang van 5 procent, en deed daar met een gunstige advertentieovereenkomst nog een schepje bovenop.

IBM was bepalend voor het tijdperk van de mainframecomputers en Microsoft voor dat van de pc. Het vermogen van Google om voortdurend strategische overnames als DoubleClick te doen, door veel geld op tafel te leggen en de oprichters van dergelijke bedrijven te paaien met zijn bedrijfscultuur, bevestigt maar weer eens dat het concern de toon aangeeft in het internettijdperk.

David Vise

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld