Moeten blootreclames van de straat?

Protest in Nijmegen Nijmegen. Actiegroepen hebben in Nijmegen de reclame van lingerieketen Livera beplakt uit protest tegen het vrouwonvriendelijke karakter ervan. Bloot op billboards staat ter discussie sinds de ChristenUnie protesteerde tegen een poster met gouden bikini in Utrecht. Er kwam bijval van Stine Jensen in NRC Handelsblad op 7 april: „Wie normen en waarden aan de commercie overlaat, belandt in bimboland.” Foto Flip Franssen. Nederland, Nijmegen, 14-4-2007 Twee onafhankelijk van elkaar werkende actiegroepen hebben de reclame van lingerieketen Livera beplakt, als protest tegen onhaalbare schoonheidsidealen, het vrouwonvriendelijk en pornografisch karakter van de reclamecampagne. Foto: Flip Franssen Franssen, Flip

Reclameposters met schaars geklede vrouwen veroorzaken deze lente ophef. De ChristenUnie in Utrecht hekelt de vrouwonvriendelijkheid van een enorme poster van een vrouw in gouden bikini. En Nijmeegse actiegroepen zijn een afbeelding van een lingeriemodel te lijf gegaan. Wat vindt u, moeten (bijna-)blootreclames van de straat? Een greep uit de reacties.

‘Een van de verworvenheden van de vrouwenemancipatie is dat vrouwen zelf kunnen kiezen of ze zich op deze manier willen laten fotograferen en vertonen. Als we reclames gaan verbieden omdat iemand daar niet naar wil kijken, gaan we dan niet de kant van een groot woestijnkoninkrijk uit, waar ook de zedenpolitie op straat loopt?’

Harry Heijkoop

‘Het valt te hopen dat ChristenUnie zo democratisch is om de scheiding tussen kerk en staat ook in deze kwestie te accepteren, maar ik vertrouw daar niet op.’

Hans Vandersmissen

‘Waarom worden lokale politieke vragen van het onderhavige soort plotsklap een landelijk thema? Wat zit daar achter? Zou er evenveel aandacht voor zijn geweest als iemand van een andere politieke partij de vragen had gesteld? Opkomen voor de uitbuiting van vrouwen, aandacht voor het historisch stadsgezicht en ergernis over dominante reclame-uitingen zijn toch niet alleen aan de ChristenUnie voorbehouden?’

Gijs Bikker

‘Ik pleit zeker niet voor een teruggang naar de Victoriaanse moraal, maar de maatschappij wordt wel te veel met seks overspoeld. Sex sells, zeker, maar dat mag geen vrijbrief zijn om de publieke ruimte met naakte vrouwen vol te hangen.’Gerhard te Velde

Uitslag stelling ‘Ergert u zich aan de bijna-bloot reclames?’ Ja, 17 procent ; Nee, 60 procent; Soms, 23 procent; Aantal stemmen: 2330

Discusieer mee over deze kwestie op nrc.nl/discussie