Ingehaald door YouTube

Muziekzender The Box maakt eind deze maand definitief plaats voor tv-kanaal Comedy Central.

Dat is vooral voor urban artiesten en hun promotors een fikse aderlating.

„Het is kut.” Voor spreekstalmeester Ruben Fernhout van het urban hitduo The Partysquad is het verdwijnen van muziekzender The Box eind deze maand slecht nieuws. Videoclips van zijn act waren de afgelopen anderhalf jaar vrijwel onafgebroken te zien op het clipkanaal. Elke single die het duo tot op heden uitbracht (zoals Rampeneren (Op De Vloer) met Ali B en Yes-R en de huidige hit Non Stop met Brainpower) werd verkozen tot The Box-bom; de populairste clip van de week die de hoogste rotatie kreeg. Vanaf 30 april, wanneer The Box definitief plaats maakt voor het nieuwe tv-kanaal Comedy Central, is dat voorbij. Fernhout: „Dan begint de ontwenningsperiode.”

Voor zijn eigen act is het nog niet eens zo erg dat The Box verdwijnt, zegt Fernhout. The Partysquad, dat vorig jaar het themanummer van de TMF Awards maakte en het op single uitbracht, is inmiddels breed geaccepteerd. „Wij zijn van The Box naar TMF overgegaan.” Maar Fernhout beheert met zijn kompaan ook het platenlabel Goodlife waarop hij nieuwe urban artiesten wil uitbrengen, zoals rapper Nino. „Nieuwe urban artiesten krijgen meestal de kans niet zich rechtstreeks op TMF te profileren. Die zijn voor hun promotie nu afhankelijk van internet maar dat is zo’n oerwoud en heeft ook minder sjeu. Op tv komen geeft je als act prestige.”

The Box werd in Nederland in 1995 opgericht en was de eerste nationale muziekzender waarop kijkers zelf videoclips konden aanvragen. Daarmee was het volgens Gregory Sieradzan, als productmanager bij platenmaatschappij Universal onder meer verantwoordelijk voor de acts van toonaangevende Amerikaanse platenmaatschappijen als Island/Def Jam en Motown, in feite een voorloper van videodiensten op internet zoals YouTube. „Het is video-on-demand, de kijker kiest zelf. Waar MTV en TMF steeds meer als behang fungeren, zoals de radio die aanstaat tijdens het maken van je huiswerk, wordt The Box bekeken door actieve kijkers die invloed hebben op de content. Als kweekvijver en ‘stepping stone’ heeft The Box vooral voor urban artiesten veel betekend.”

Vooral de laatste jaren profileerde The Box zich nadrukkelijk als urban muziekplatform. Vrijwel alle populaire hiphopacts in Nederland van dit moment kregen hun eerste break op The Box en kwamen pas later eventueel in het zicht van de twee andere muziekzenders van MTV Networks Nederland, MTV en TMF. Maar door nieuwe digitale ontwikkelingen is de formule van The Box achterhaald, meent Maurice Hols, bij MTV Networks Nederland verantwoordelijk voor MTV en het nieuwe Comedy Central.

„Nu je op internet gratis en direct clips kunt aanvragen, is tv daar een wat omslachtig medium voor geworden. We zijn een motor geweest achter het urban succes omdat bij ons de kijker zelf clips populair maakt, maar nu doen ze dat online. We gaan nu met TMF een urban digitaal kanaal lanceren en zullen zeker op TMF en MTV aandacht aan urban blijven besteden, want we bestaan bij de gratie van wat jongeren willen.”

Volgens Kees de Koning van het belangrijkste Nederlandse hiphoplabel TopNotch betekent het wegvallen van The Box, dat zeer laagdrempelig was, dat makers van videoclips rekening moeten gaan houden met de wensen van het moeilijker bereikbare TMF en MTV. „Anders hoef je geen clip te maken of schiet je een filmpje voor op internet. De clip van rapper Kempi werd bijvoorbeeld door TMF niet voor tien uur ’s avonds uitgezonden omdat hij er een joint in rookt en omdat er een vechtpartij te zien is. Zonder die elementen was het ook een goede clip geweest. Het gaat niet om censuur maar om praktisch zijn. Je moet van tevoren weten wat de gevolgen zijn van je keuzes.”

Zonder The Box wordt het voor platenmaatschappijen lastiger om de urban doelgroep in Nederland te bereiken, meent Sieradzan van Universal. „We zullen nu bijvoorbeeld vaker proberen een clip te ‘primeuren’ in een tv-programma als URBNN en we zijn elke dag op zoek naar alternatieven. Om grote artiesten als Jay-Z en Kanye West hoeven we ons geen zorgen te maken maar voor beginnende acts moeten we ons afvragen of het zin heeft geld te steken in videoclips. We moeten scherp blijven en slim gebruik maken van online mogelijkheden als YouTube, Hyves, MySpace, blogs en andere communities.”

Ruben Fernhout van Partysquad, tevens eigenaar van urban promotiebedrijf Hypemakers, vindt de online mogelijkheden en digitale kanalen vooralsnog niet opwegen tegen het verlies van The Box. „Alle alternatieven zijn goed zowel achter de decoder als online. Maar we zijn gewoon nog lang niet zover dat die kanalen zo succesvol zijn dat we The Box niet meer nodig hebben.”