Koplopers met een roze bloemmotief

Gisteren reed de eerste intercity waarvan NS het interieur heeft vernieuwd.

De revisie verliep niet geheel volgens plan. Het wachten is nog op de tv-schermen.

Aan de tweedeklas-stoel van de vernieuwde intercity zit een frivool labeltje met het logo van NS er op. Projectleider Paul Leenders van Nedtrain, het NS-dochterbedrijf dat treinen repareert en ombouwt, tilt het even op met zijn wijsvinger: „Kijk, dat vind ik nou mooi. We zijn een A-merk, dat mag gezien worden.’’ Leenders is verguld met ‘de 4011’, het nummer van de eerste volledig verbouwde intercity, die sinds gisteren is opgenomen in de dienstregeling. Alle 261 intercityrijtuigen, de zogenoemde koplopers, worden de komende drie jaar voorzien van een nieuw interieur en apparatuur.

Alleen de geplande installatie van een systeem voor informatie en amusement loopt niet zoals voorzien. Vorig jaar kondigde NS aan samen met KPN alle intercitytreinen te zullen uitrusten met tv-schermen en ‘hotspots’ voor draadloos internet. In de vernieuwde trein zijn geen schermen te zien, maar lege contactpunten op de wanden. „NS heeft op het laatste moment voor een ander systeem gekozen dat het bedrijf meer toekomstvast vindt”, zegt Leenders spijtig.

Een woordvoerder van NS zegt desgevraagd dat de invoering van het bedoelde informatiesysteem „is achterhaald door andere inzichten en andere keuzes voor het totale intercitypark”. Hij voegt eraan toe dat NS heeft gekozen voor „een generieke aanpak, die in relatief korte tijd kan worden geïnstalleerd in alle treintypen”. KPN bevestigt dit. „Het systeem komt er gewoon, alleen iets later, ik denk deze zomer”, zegt een woordvoerder. Mogen we alvast weten wat voor entertainment er in de trein komt. Tekenfilms, Mr. Bean, popconcerten? Nee, daarover wil KPN niets kwijt. „Er zal zeker geen sprake zijn van hard geluid en verder willen we veel informatie bieden. En verder zal alles duidelijk worden zodra het systeem operationeel is.”

Voorlopig nog geen filmpjes kijken in de nieuwe intercity, dus, maar behalve deze hikbui, heeft de revisie van de treinen geen grote problemen opgeleverd. Paul Leenders laat in de werkplaats van Nedtrain te Haarlem zien hoe de ombouw in zijn werk gaat. Treinstellen worden eerst helemaal uitgebeend, alleen het metalen casco en de wielen blijven over. Daarna worden de treinen volledig nieuw ingericht. In het eindresultaat is vrijwel alles vervangen: de zichtbare onderdelen in de coupés, zoals stoelen, tafels, bagagerekken, vloeren en wanden, maar ook de remsystemen, de toiletten en de deurvergrendeling.

De intercity’s zijn twintig jaar oud, zijn nieuwe treinen niet voordeliger? Leenders: „,Nee. Het casco van een nieuwe trein is dezelfde als die van de bestaande. De ombouw kost per treinstel 1,85 miljoen euro, de nieuwwaarde het dubbele daarvan. De treinen kunnen nu weer 15 jaar mee.’’ De operatie kost NS 190 miljoen euro. Het bedrijf wil na de intercity’s ook de dubbeldekkers renoveren.

Bekijk de nieuwe treinen op www.ns.nl