Big Brother als spel op internet

Tv-producent Endemol en Electronic Arts (EA), maker van vele interactieve computerspellen, hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Dat maakten de twee bedrijven gisteren bekend op de mediabeurs MipTV in het Franse Cannes. Hoeveel geld is gemoeid met de deal brachten zij niet naar buiten.

De bedrijven hopen de kloof tussen het traditionele tv-kijken en het spelen van computerspelletjes te overbruggen met het samenwerkingsproject Virtual Me.

In Virtual Me kunnen bezoekers net als in Second Life een computerpoppetje (avatar) van zichzelf aanmaken. Met dat poppetje kunnen ze meespelen in online-edities van tv-shows van Endemol, zoals Deal or no Deal, 1 Tegen 100 en Big Brother.

De initiatiefnemers hebben hoge verwachtingen van de interneteditie van Big Brother (BB). Ze hopen dat overal ter wereld lokale versies zullen ontstaan van BB waarin mensen met hun avatar regelmatig inloggen in het virtuele huis. Om dan vervolgens op een virtuele bank te gaan zitten of af en toe plaats te nemen in een virtuele dagboekkamer.

Vanaf komende zomer kunnen geïnteresseerden de benodigde software gratis downloaden en daarna de wereld van Virtual Me betreden. De bedenkers zeggen een nieuwe stap te zetten in interactieve televisie. Ze denken meer mensen actief te krijgen dan op Second Life.

De baas van EA, Gerhard Florin, zegt dat zijn branche aan de vooravond staat van een nieuwe, ‘hybride’ vorm van entertainment. „Met Virtual Me brengen we gamen verder dan de console, de apparaten waarop nu wordt gespeeld. Samen met Endemol brengen we tv en videogames samen op een manier die een massapubliek zal aanspreken.” (ANP)