Grootste overname Google

De Amerikaanse zoekmachine Google heeft de grootste overname in zijn geschiedenis gedaan. Het kocht dit weekeinde voor 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro) in contanten het Amerikaanse advertentiebedrijf DoubleClick. Zes maanden geleden kocht het internetbedrijf voor 1,65 miljard dollar YouTube, de populairste site voor het bekijken en plaatsen van videofilmpjes.

DoubleClick is gespecialiseerd in de verkoop van advertenties op het internet, zowel de gewone plaatjes (banners en skyscrapers) als video-advertenties. Met deze overname verbreedt Google zijn positie als advertentieverkoper op internet. Het bedrijf is nu vooral sterk in de verkoop van kleine tekstadvertenties die te zien zijn bij zoekopdrachten, bovenin en in een kolom rechts naast de zoekresultaten.

„De combinatie van Google en DoubleClick, samen met YouTube, moet in staat zijn een veel betere ervaring te bieden aan adverteerders”, zei Sergey Brin, een van de oprichters van Google. Via DoubleClick zal Google meer grote multinationals als klant krijgen, naast de honderdduizenden kleine adverteerders die tekstadvertenties kopen.

Adverteren op internet gaat inmiddels om serieuze bedragen. De omvang in de Verenigde Staten steeg afgelopen jaar met 17 procent tot bijna 10 miljard dollar. De verwachting is dat ongeveer de helft van die bestedingen zullen gaan naar banners, skyscrapers en video en de helft naar zoekmachinemarketing: links die passen bij zoekresultaten.

DoubleClick was in handen van de investeringsmaatschappij Hellman & Friedman die het bedrijf in 2005 had overgenomen voor 1,1 miljard dollar.