Visueel behangetje

The Box is dood en begraven, TMF en vooral MTV besteden hun zendtijd meer en meer aan andersoortige programma’s. Het is haast een zeldzaamheid geworden als er op de gewone televisie een leuke videoclip voorbijkomt. Maar geen nood, want in deze rubriek en elders houden we maar niet op om de lof te bezingen van YouTube.com en vergelijkbare sites, waarop het goed clipkijken is.

Het interessante van die ontwikkeling is dat de clip vrolijk meeverandert met de evolutie in de manier van consumeren. Dure producties met veel glamoureuze details hebben immers weinig zin bij zo’n vlekkerig beeld ter grootte van enkele postzegels. Eén enkel goed, blikvangend idee is dan meer waard. Dat leren ons vooral die clips die juist via YouTube hun bekendheid kregen. Zoals de mannen van OK Go overkwam, die voor het filmpje bij ‘Here It Goes Again’ vrolijk over de loopbandmachines van hun plaatselijke sportschool stuiterden en zo prettig de aandacht trokken.

De clip bij ‘Do What You Want’, hun nieuwe single, is ook al gebouwd rondom een simpel idee. We zien de band gewoon lekker spelen, tegen een achtergrond van een wat merkwaardig, rood en geel gekleurd behangetje. Een select publiek gaat pal voor de band gretig uit de bol. Het idee bestaat uit de snelle, vloeiende camerabewegingen, horizontaal en verticaal, die de maat van de muziek lijken te volgen. Met, zelfs op het kleine schermpje, een nogal duizelingwekkend resultaat.

Maar wat doe je als je, al clipmakend of van te voren, nog een goed idee krijgt? Dan maak je doodleuk nog een clip. Want er is ook een versie in omloop waarbij de bandleden van top tot teen en van instrumenten tot en met de knap gebruikte hoelahoep gehuld zijn in hetzelfde rood-gele motiefje als dat malle behang. In vroeger tijden zouden die beelden gewoon tussen die van de oorspronkelijke clip gemonteerd zijn, nu houdt men het liever simpeler en helderder. Wel zo effectief eigenlijk.

Het uitmelken van een goed idee is wel de trend, want OK Go gebruikte hetzelfde procedé ook al in ‘Television Television’. Alleen kwam er in dat clipje slechts één wallpaper man te pas, èn een schemerlamp, beide gewikkeld in hetzelfde behangetje. Ach, waarom ook niet, want een fijne vondst moet je vooral niet te snel wegzappen – of wegklikken.

JACOB HAAGSMA