Ryanair werkt aan goedkope vlucht naar VS

Ryanair wil een nieuwe luchtvaartmaatschappij oprichten voor goedkope vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten. Passagiers zouden vanaf 10 euro tussen Londen en New York kunnen vliegen.

Het initiatief is het tot nu toe meest vergaande plan in reactie op het recent gesloten ‘open skies’-verdrag waardoor belemmeringen voor transatlantisch vliegverkeer weggenomen worden.

Bestuursvoorzitter M. O'Leary van het Ierse Ryanair kondigde de nieuwe maatschappij donderdag aan. Het bedrijf zou binnen drie à vier jaar operationeel moeten zijn en vluchten aanbieden tussen Ryanair-bases zoals Londen-Stansted en Frankfurt-Hahn en vijf of zes Amerikaanse steden waaronder San Francisco en New York.

Voorwaarde voor de nieuwe maatschappij is wel dat de prijzen van nieuwe vliegtuigen dalen, zegt O'Leary. Volgens hem kan dat binnen twee jaar het geval zijn. De nieuwe maatschappij moet een vloot van ruim vijftig vliegtuigen krijgen. De bestuurder verwacht dat 100 tot 200 miljoen dollar startkapitaal nodig is. Hij zegt dat er voldoende investeerders zijn. „Geld is het laatste dat we nodig hebben.”

Naast de stoelen voor stuntprijzen wil O'Leary ook ‘business class’-tickets verkopen. Hiermee zou het nieuwe bedrijf zowel met bodemprijzen als op service met andere transatlantische maatschappijen concurreren.

Het ‘open skies’-verdrag tussen Europa en de VS werd vorige maand gesloten en moet maart volgend jaar in werking treden. Door de overeenkomst mogen de internationale luchtvaartmaatschappijen nu zelf kiezen wat hun begin- en eindpunten zijn. Europese maatschappijn mogen nu alleen nog vanuit hun thuisbasis naar de VS vliegen. Transatlantische vluchten zijn goed voor 60 procent van ’s werelds vliegverkeer.

Sinds de aankondiging van het verdrag hebben meerdere maatschappijen initiatieven bekendgemaakt. Het Canadese Zoom begint in juni met transatlantisch vliegverkeer vanaf 190 euro. Virgin Atlantic belooft nieuwe vluchten tussen New York en onder meer Amsterdam. Ook Aer Lingus en Continental Airlines gaan meer luchthavens aandoen.

Ryanair lokte eind jaren negentig samen met Easyjet een prijzenslag uit in het Europese vliegverkeer. Analisten betwijfelen of dat zich zal herhalen. De transatlantische markt is al concurrerend ingesteld.