Apeldoorn wil ook tol heffen in centrum

De gemeente Apeldoorn overweegt een tolheffing in te voeren voor automobilisten die het centrum van de stad inrijden.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) is tegen zo’n heffing. „Dit kan niet”, aldus zijn woordvoerder.

Apeldoorn wil met de heffing het doorgaande verkeer uit de binnenstad weren. Uit onderzoek blijkt dat slechts de helft van alle automobilisten een relatie met de binnenstad heeft. „De andere helft rijdt er slechts doorheen”, aldus de gemeente. Doel is de drukte in de binnenstad en de milieuvervuiling tegen te gaan.

Als het plan doorgaat, registreren camera’s de kentekens van inkomend en uitgaand verkeer. Doorgaand verkeer moet een vast, nog onbekend bedrag betalen. Omrijden langs de binnenstad blijft gratis. Het overige autoverkeer in de binnenstad krijgt een rekening voor de tijd dat de auto in de binnenstad heeft gestaan, en dit systeem zou het huidige parkeerbetaalsysteem moeten vervangen.

Een dergelijk voorstel deed onlangs ook de gemeente Enkhuizen. Die gemeente wil daar de historische binnenstad beschermen. Veel toeristen bezoeken de vesting van de West-Friese gemeente, waardoor die vaak volstaat met auto’s. Het plan van Enkhuizen is, om camera’s te plaatsen langs de drie toegangswegen tot het centrum. Het openbaar vervoer naar het centrum zou dan gratis worden, en de parkeermeters zouden verdwijnen.

Minister Eurlings heeft gisteren laten weten zich niet in het plan te kunnen vinden. Net als zijn voorganger, Karla Peijs (CDA), wil hij gemeenten die plannen voor tolheffing hebben tot de orde roepen. Gemeenten hebben wel het recht om een parkeerbeleid te voeren, aldus zijn woordvoerder, maar niet om tolheffingen te introduceren. Bovendien, zo laat Eurlings weten, ondermijnen de gemeentelijke heffingen het draagvlak voor het plan van het kabinet om in het gehele land tegelijkertijd vanaf 2011 de kilometerprijs op de snelwegen in te voeren.

Amsterdam en Zwolle hadden eerder eveneens plannen voor tolheffingen om het autoverkeer in de steden terug te dringen.