Gewoon de échte nummers

Harry de Winter organiseert dansavonden in Amsterdam speciaal voor veertigplussers.

Een gat in de markt? Nee, want „er zijn juist heel veel seventies- en eightiesfeesten”.

‘Wake me up, before you go go’ (1984) van Wham, wie weet projecteert veejay Harry de Winter deze clip. Foto Chris Craymer/Scopefeatures.com WHAM GEORGE MICHAEL AND ANDREW RIDGLEY PERFORMING ON ÔWAKE ME UP BEFORE YOU GOÕ VIDEO 1984 REF : 17929CC MUST CREDIT : CHRIS CRAYMER/SCOPEFEATURES.COM FOR EDITORIAL USE ONLY scope features/Hollandse Hoogt>

Stel: je bent een gezonde vijftiger die in de vroege jaren zeventig actief discodanser was, platen van Golden Earring kocht en meezong met de Dire Straits. En nu ben je dan wel opa, maar het Concertgebouworkest lonkt nog niet erg. Hoe breng je dan de vrijdagavond door, als je in de bekende clubs niet wilt worden weggekeken door twintigers die alleen maar willen dansen op pompende basdreunen met flarden samples van de muziek die jij vroeger ook al draaide?

Dat vroeg televisieproducent Harry de Winter (55) zich ook af. Omdat hij zeker wist dat meer van zijn leeftijdgenoten zin hebben om lekker te dansen in een discotheek, organiseerde hij vorig jaar september een ‘40-up’-avond in Paradiso. „Waar we gewoon de échte, complete nummers draaiden van artiesten als James Brown – in plaats van flarden van hitjes”, zegt De Winter.

De ‘40-up’-avond bleek een succes: er kwamen ongeveer duizend mensen op af. „Bijna tweederde was vrouw, en de gemiddelde leeftijd lag dichter bij de veertig dan de zestig. We gaan het prolongeren.” De Winter weet dat veel veertigplussers genoeg uitgaan: „Uit eten, naar een concert, nadrinken in een cafeetje of thuis blijven met een glas wijn en een sigaretje”, maar echt ergens een avond dansen met leeftijdgenoten kan eigenlijk nergens. Vanavond vindt in de Melkweg in Amsterdam de tweede editie plaats, onder het motto ‘Rock Now, Rol-Lator’. Op verzoek van de bezoekers gaan de deuren nu open om 21 uur in plaats van tegen middernacht en zal er vooral soul en „structureel géén R&B en hiphop worden gedraaid”, belooft De Winter, die samen met deejay Alex van Oostrom het platendraaien voor zijn rekening zal nemen. De vergrijzingdisco moet elke twee maanden gaan plaatsvinden, als het aan De Winter ligt: „Het is een gat in de markt.”

Twee bijna-veertigers achter de toonbank van muziekspeciaalzaak Concerto in Amsterdam denken daar anders over: „Er zijn juist heel veel seventies- en eightiesfeesten, bijvoorbeeld in Club Arena en de Odeon”, zegt Anton Speijers. „Hoewel die ook al gauw worden ontdekt door jongeren die dat ‘retro’ vinden.” Collega Erik van Beek vult aan: „Ik hoef niet zo nodig te dansen op Paradise By The Dashboardlight hoor. Het is toch ook wel leuk als het publiek wat gemengd is.” Goed, bij de woensdagnachtelijke dansavond in Paradiso is het publiek overwegend onder de dertig, „dan voel ik me echt te oud”, de vriendenkring van Van Beek die ook uit veertigers en vijftigers bestaat, zoekt daarom vooral ‘lounge-achtige’ plekken op om te ontspannen.

In popzaal Paradiso worden desondanks regelmatig artiesten geboekt waar ook een ietwat grijzend publiek op afkomt. „Nee, dat boeken we niet expres voor die doelgroep”, zegt Paradiso-programmeur Jan Willem Sligting. „Het gaat eigenlijk vanzelf: de popartiesten uit de jaren zestig en zeventig toeren nog altijd, hun publiek groeit mee en wordt ouder.”

Deze zomer staan bijvoorbeeld Blondie en Smokey Robinson op de agenda, die zullen vanzelf veel veertigplussers aantrekken. Hij vindt dat het publiek in Paradiso in leeftijd aardig gemengd is, maar zegt dat het concertpodium niet specifiek rekening houdt met de vergrijzing onder popliefhebbers. „We programmeren artiesten niet omdat er vraag naar is, maar omdat we er nieuwsgierig naar zijn.” Sligting (58) heeft zelf geen behoefte aan een rollatordisco, meer omdat hij naar eigen zeggen met dansen is opgehouden toen de ‘twist’ in de mode kwam, „en je elkaar niet meer mocht aanraken”.

Intussen heeft De Winter nog meer grote plannen voor de doelgroep waartoe hij zelf ook behoort: „Je moet altijd iets doen omdat je er zélf behoefte aan hebt.” Dus hoopt de oprichter van productiemaatschappijen IDtv en WinterMedia dit jaar een commerciële tv-zender te starten onder de naam ‘TVOase’, die ook die veertig- tot zestigjarigen moet gaan bedienen. De zender zal zowel cultuur- als actualiteitsprogramma’s aanbieden met als kenmerk ‘slow-tv’: „Programma’s die net zo leuk zijn om naar te kijken als De Wereld Draait Door, maar waar de gast méér dan drie minuten spreektijd krijgt.” De Winter zegt te zijn afgeknapt op het beperkte aanbod voor zijn leeftijdsklasse: „Weet je dat we bijna met z’n zes miljoenen zijn in dit land? En wat krijgen we? Belegen concepten als omroep Max en Plus-magazine. Die zijn een belediging voor intelligente, breed georiënteerde vijftigers.”

’40-Up’, Melkweg, Amsterdam. Entree 17,50 euro, deuren open 21 uur. Zie www.melkweg.nl