35. WORD BN’ER

Het begrip BN’er is een beetje lachwekkend. Want hoe klein Nederland ook is, het aantal Bekende Nederlanders lijkt schier onuitputtelijk. Toch zijn ze nog schaars genoeg om hun sterrenstatus flink te gelde te maken.

De meest lucratieve manier om te profiteren van beroemdheid is figureren in een reclamespotje. Hoewel de BN’ers, hun agenten en de reclame-bureaus zich omtrent de verdiensten in stilzwijgen hullen, staat wel vast dat hiermee grof geld te verdienen valt. Zo streek Jan Mulder volgens hardnekkige geruchten één miljoen euro op door zich aan de Postbank te verbinden. Veel minder, maar altijd nog aardig, is de 100.000 euro die Yvonne Jaspers zou hebben ontvangen voor haar rol in een reclame voor het wasmiddel Robijn.

De verdiensten voor radiospotjes vallen daarbij volledig in het niet. Acteur Kees Prins verklapte onlangs in het televisieprogramma De Wereld Draait Door, dat verzekeraar Ohra hem zo’n 750 euro betaalt voor het inspreken van een commercial.

Tal van bekende én welbespraakte Nederlanders laten zich verhuren via de Speakers Academy. Ze treden dan op als voorzitter, discussieleider of trainer bij bedrijven, verenigingen en gemeenten. De goedkoopste en minst bekende sprekers krijgen per dagdeel 750 tot 2.000 euro. Toppers als Astrid Joosten, Charles Groenhuijsen en Midas Dekkers krijgen tussen de 5.000 en 7.500 euro. ‘Maar dat is inclusief voorbereiding, zoals voorgesprekken, reiskosten et cetera’, benadrukt René Warmerdam van Speakers Academy.

Voor goedgebekte sporters bestaat een speciaal boekingsbureau, SportsSpeakers. Hier laten olympische kampioenen als Inge de Bruijn en Leontien van Moorsel zich boeken. De tarieven variëren volgens zaakwaarnemer Patrick Wouters van 1.000 tot 25.000 euro, afhankelijk van de sportieve roem en de te verrichten werkzaamheden.

En dan is er natuurlijk nog het circuit van de feesten en partijen. Wie zin heeft om de braderie in Oude Pekela of om de rommelmarkt in Raalte op te vrolijken, kan zich via een van de vele bureaus laten boeken. Wim Kingma van artiestenbureau All Round geeft op zijn site een indruk van de tarieven. Een avondje Marco Borsato kost 60.000 euro, exclusief BTW. De zanger is daarmee wel de absolute uitschieter. Voor het luttele bedrag van 850 euro stapt collega-zanger Mark Fledderman, wie kent hem niet, in de auto. Hij moet dat bedrag wel delen met het boekingsbureau en de fiscus.

Friso Schotanus