Vengerov

„Zijn muziek is daar waar woorden tekort schieten. Er is God en er is Mozart”, aldus violist Maxim Vengerov (1974). In 2005 sloot hij zich drie weken op in een Israëlische kibboets, om samen met het uitzonderlijk getalenteerde UBS Verbier Festival Chamber Orchestra op zoek te gaan naar de ziel van Mozart. Maar Vengerov deed méér. Omdat er verwantschap bestaat tussen de aria’s uit Mozarts vroege operamuziek en de vioolconcerten uit 1775, stak hij zijn licht op bij mezzosopraan Cecilia Bartoli om zijn solo’s optimaal te laten ‘zingen’. Hij ging in de leer bij Trevor Pinnock en barokvioliste Rachel Podger en las alles over articulatie, versieringen en andere muzikale deviezen uit de achttiende eeuw. Het resulteerde in een pure, lieflijke Mozart, die hemelhoog uitstijgt boven alle ‘klinkende theorie’. Mozart klinkt recht uit het hart, in prachtige tempi en met een articulatie die tot in de details tot de verbeelding spreekt. Alles vloeit en ‘zingt’ zoals Mozart dat wilde. Met zijn eigen cadensen heeft Vengerov onweerstaanbare liefdesbrieven aan Mozart geschreven.

Wenneke Savenije

Mozart: Sinfonia Concertante, Vioolconcerten 2&4. (EMI 0946 3 78374 29)