Concurrenten volgen nog niet

Huis-aan-huis bezorging van gratis kranten is duur, blijkt in Denemarken. In Nederland begint De Pers ermee. Concurrenten Spits en Metro doen vooralsnog niet mee.

Rotterdam, 12 april. - De Nederlandse nee-nee-sticker tegen ongewenst drukwerk kent een opmerkelijke Deense variant. Ingen gratisaviser luidt de tekst: geen gratis kranten. Deense huishoudens maken zo kenbaar dat zij geen gratis dagbladen op de deurmat willen. Naast twee gratis ‘openbaar vervoer’-kranten, kent Denemarken sinds vorig jaar drie gratis dagbladen die thuis worden bezorgd: Dato, 24Timer en Nyhedavisen.

Huis-aan-huisverspreiding van gratis kranten – ook al is het in een beperkt gebied – is duur, leert de ervaring in Denemarken. De drie uitgeverijen verliezen volgens de Deense journalistenbond per dag een half miljoen euro. Een gratis krant op de deurmat betekent bovendien niet meteen meer lezers. Veel Deense gratis bladen verdwijnen ongelezen bij het oud papier. In Denemarken roepen critici op iets te doen aan deze verspilling.

Desondanks begint de Nederlandse gratis krant De Pers volgende maand met huis-aan-huisverspreiding van een aanzienlijk deel van de oplage. Dat is voor het eerst in Nederland. Uitgever Cornelis van den Berg meldde gisteren dat hij vanaf mei dagelijks 200.000 exemplaren – circa 40 procent van de oplage – gratis gaat distribueren in 45 wijken in Nederland. Hij hoopt zo een andere doelgroep te bereiken dan de forensen op de stations. De Pers gaat hiermee ook de strijd aan met de betaalde kranten.

Spits en Metro, de gratis concurrenten van De Pers, geloven niet in gratis bezorging aan huis. „Het is een krampachtige manier om de oplage snel te verhogen”, zegt Silvio de Groot, uitgever van Metro. „Het is niet de manier om meer lezers te bereiken. Wij zien helemaal geen heil in huis-aan-huisverspreiding.”

Metro hield enige tijd geleden een test met huis-aan-huisbezorging in Amsterdam. De resultaten waren negatief. De Groot: „Een kwart van de ontvangers gaf binnen een week aan Metro niet thuis te willen krijgen.”

De krantenoorlog in Denemarken leert volgens De Groot dat het bereik van huis-aan-huis bezorgde gratis kranten fors lager is dan de kranten die via het openbaar vervoer worden gedistribueerd. „De Deense huis-aan-huiskranten bereiken 0,92 lezers per krant. Ons bereik is 4,25 lezers per krant. Je verkoopt je adverteerders geen oplage, het gaat om het aantal lezers per krant.”

Marc Roos, uitgever van Spits, wil huis-aan-huisbezorging niet uitsluiten, maar noemt het op dit moment niet zinvol. „We boeken nog genoeg succes met de bestaande distributiepunten.” Spits heeft thuisbezorging wel getest, zegt Roos. „Als we denken dat we het moeten doen, dan kunnen we het.’’ Spits kan meeliften met de bezorging van De Telegraaf, onderdeel van hetzelfde concern. Dat voordeel hebben Metro en De Pers niet. Ook de vierde gratis krant van Nederland, Dag, heeft een distributieapparaat binnen het bedrijf. De ‘multimediale’ uitgave van KPN en PCM Uitgevers, die voor de zomer moet verschijnen, zou gebruik kunnen maken van de bezorgers. Hoe Dag precies wordt verspreid, is nog niet bekend.