Autodief blijft inventief

Diefstal van relatief nieuwe auto’s is als gevolg van een betere beveiliging en door de fabrikant bedachte technische snufjes fors gedaald. Maar de serieuze autodief blijft een geduchte tegenstander.

De eigenaar van een gestolen Golf vraagt naar getuigen over de diefstal van zijn auto Foto Peter Hilz Nederland, Rotterdam, 09 november 2006 autodiefstal, eigenaar van gestolen auto vraagt om getuigen van de diefstal van zijn VW Golf Cabrio / autodieven diefstal Diefstallen foto: Peter hilz Hilz, Peter

De daling van het aantal gestolen auto’s in ons land is opmerkelijk. In 2002 werden er nog 23.379 personenauto’s ontvreemd, maar vorig jaar bleek dat aantal bijna gehalveerd, toen 12.821 eigenaren hun auto niet terugvonden op de plek waar ze hem hadden achtergelaten.

Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) zijn er drie belangrijke redenen om een auto te stelen. De eerste is een tijdelijke behoefte (iemand moet van A naar B, heeft geen vervoer en steelt een auto), de tweede is om met de gestolen auto een delict te plegen (een bankoverval of ramkraak) en de derde – en belangrijkste – reden is verkoop.

Dat laatste kan gaan om verkoop van de complete auto, maar het komt ook voor dat alleen bepaalde onderdelen worden gebruikt, waarna het resterende wrak wordt vernietigd. Dat heet in vaktermen ‘omkatten’. Een succesvolle methode die bijna niet valt op te sporen, stelt Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politiediensten. „Het gebeurt zelfs dat balken waar het chassisnummer van de auto in staat worden overgezet van het ene op het andere voertuig. Daar kom je pas achter na een zeer intensieve controle.”

Dat er in het algemeen minder nieuwe auto’s worden gestolen, komt vooral door de startonderbrekers, die sinds 1998 verplicht zijn. Daarbij moet de auto de contactsleutel ‘herkennen’ voordat de motor kan worden gestart. Bij elke keer dat de auto wordt gestart spreken sleutel en contactslot een nieuwe ontmoetingscode af voor de volgende keer en dat maakt het vrijwel onmogelijk de auto te ontvreemden.

Simpelweg doorverbinden van de draden onder het dashboard om de auto te starten lukt met moderne auto’s niet meer en daardoor is met name het aantal joyriders fors teruggelopen.

Serieuze autodieven zijn daardoor genoodzaakt tegenwoordig anders te werk te gaan. Omdat auto en sleutel een twee-eenheid vormen, wordt er ingebroken in het huis van de eigenaar om de autosleutel te pakken te krijgen. Of, erger, de autobezitter wordt gewapenderhand gedwongen zijn sleutel af te geven.

De duurdere automerken hebben hierop geanticipeerd met zogenaamde track and trace-kastjes; onzichtbaar in de auto aangebrachte zendertjes waarmee de auto altijd kan worden opgespoord. Bij Mercedes-Benz heeft dat in een paar jaar tijd tot 75 procent minder diefstallen geleid, bij BMW halveerde het aantal diefstallen.

Ook worden er onzichtbare micro-dots aangebracht in de lak van de auto. Die geven, onder uv-licht, informatie over het chassisnummer. Sommige auto’s hebben wel duizend van dat soort ‘dots’ in de lak zitten.

Dat het moeilijker is geworden duurdere auto’s te stelen vormt wellicht een verklaring waarom de aandacht van de dieven naar wat meer populaire merken is verlegd. Met name Volkswagen is onder dieven een favoriete auto. Ford is zelfs uit de toptien gestolen auto’s weggevallen en Opel is met Seat en Peugeot een middenmoter.

Eén op de vijf gestolen auto’s in ons land is echter een Volkswagen. Waarom dat zo is weet ook de politie niet. „Wij geven als politie geen commentaar op autodiefstallen. Als politie verstrekken we alleen gegevens over autodiefstal aan de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Die maakt daar vervolgens statistieken van. Maar we hebben geen idee waarom Volkswagen zo populair is”, zegt Zuiderhoek .

Woordvoerder Jacques Geijsen van Volkswagen-importeur Pon vindt dat er niet al te dramatisch over de populariteit van Volkswagen onder dieven moet worden gedaan. „Ten eerste zijn de cijfers vertekend. Wij verkopen minstens vier keer zoveel auto’s als Mercedes en BMW. Ook in absolute getallen is Volkswagen dus nummer één en dat komt in de cijfers over diefstal tot uitdrukking. VW’s worden over de hele wereld verkocht en zijn in veel landen populair. Ook gebruikte Volkswagens zijn daardoor redelijk gewild, soms ook alleen om de onderdelen. Je rijdt bovendien in een gestolen Golf wat gemakkelijker de grens over dan in, laten we zeggen, een grote Mercedes CL of een BMW 7-serie. Een Golf die wordt gestolen is in een uur het land uit en als je nog een paar uur wacht is hij in Polen. Daarna vind je hem nooit meer terug”, aldus Geijsen.

Dat laatste wordt bevestigd door politiewoordvoerder Zuiderhoek. „Als de auto naar het buitenland verdwijnt, is het erg lastig om hem terug te vinden. Het opsporen van gestolen auto’s heeft in veel landen geen echt hoge prioriteit. Als we van de politie in bijvoorbeeld Oekraïne geen medewerking krijgen, dan houdt het snel op.” Dat verklaart waarom van sommige gestolen auto’s maar 40 procent wordt teruggevonden.