Tweetalig onderwijs op Limburgse basisscholen

Zes tot acht basisscholen in Limburg gaan vanaf aankomend schooljaar Frans of Duits geven. De provincie Limburg heeft daarvoor tot 2010 iets meer dan 327.000 euro uitgetrokken.

Twee basisscholen in de regio Maastricht zullen Frans geven, vier tot zes scholen in de omgeving van Heerlen gaan Duits onderwijzen. De deelnemende scholen integreren het onderwijs in de buurtalen in de groepen 1, 2 en 3 in het lesprogramma. In groep 8 krijgen leerlingen na de Citotoets in februari gemiddeld zes uur per week les in hun buurtaal. Ook zullen de deelnemende scholen een samenwerking aangaan met een partnerschool over de grens.

Aan het project doen ook twee middelbare scholen mee. Daar staan Duits en Frans al op het lesprogramma, maar het buurtaalonderwijs zal er volgens de provincie worden „versterkt”. Leerlingen zullen individueel gaan samenwerken met leerlingen uit België of Duitsland of een bedrijfsstage lopen van ongeveer acht weken. In 2010 moet het initiatief zijn uitgebreid tot ten minste drie middelbare scholen.

Het geld van de provincie zal worden beheerd door onderwijsstichting Movare, die de deelnemende scholen in de regio Heerlen bestuurt. Cees Joosen, lid van het college van bestuur van Movare, noemt onder meer de economie als motief voor het project. „Volgens de Kamer van Koophandel loopt de Nederlandse economie negen miljard euro mis door een gebrekkige beheersing van het Duits”, aldus Joosen.

Volgens Joosen begint het project „bescheiden”. „Het onderwijs wordt niet direct tweetalig. Maar we hopen het in de toekomst te kunnen uitbreiden.” Het project hoeft het onderwijs in Engels „niet te bijten”, aldus Joosen: die taal blijft op het programma staan in de groepen 7 en 8.

Drie basisscholen in Limburg hebben al ervaring met het onderwijzen van Frans en Duits. Movare zal volgens Joosen contact zoeken met deze scholen om gebruik te kunnen maken van de opgebouwde expertise.

De provincie heeft besloten het project te subsidiëren met als voorwaarde dat ook het ministerie van Onderwijs het project steunt. Die subsidie is nog niet binnen, maar Joosen verwacht „geen problemen”. „De grootste investering komt van de scholen zelf.”