NRC.NL/BLOGS

Lustobject. Sinds wanneer kennen wij het woord lustobject? En werd het eerder gebruikt door feministen of door dominees? Ewoud Sanders geeft op zijn weblog antwoord. „Op basis van algemene ontwikkeling zou je schatten: ergens tussen 1965 en 1975, wanneer de tweede golf van het feminisme goed op stoom begint te komen. Het tweede deel van het woord – object – getuigt van een sociologische benadering (de vrouw als object) en dat lijkt ook goed bij die periode te passen. En inderdaad, vanaf de tweede helft van de jaren zestig duikt het woord lustobject in allerlei bronnen op. Zo lezen we in 1966 in De Gids: ,,Zo protesteerden de socialistische vrouwen tegen de anticonceptie omdat deze de vrouw geheel tot lustobject van de man verlaagde, die nu eerst recht zijn gang kon gaan daar de vrouw zich niet meer kon verweren met het dreigement van zwangerschap.” Ook in de jaren daarna komen we de vrouw veelvuldig als lustobject tegen. Zo schreef een columniste in 1970 in De Telegraaf: ,,Ook anno 1970 is voor miljoenen mannen een vrouw niets anders dan een lustobject.”

www.nrc.nl/woordhoek

Religie. Een gecompliceerde worstelwedstrijd tusen secularisme, christendom en islam – zo omschrijft Russell Shorto de discussie in Europa over de plaats van religie. Marc Leijendekker citeert hem op weblog wereld uit het New York Times Magazine waarin Shorto de poging van paus Benedictus XIV onderzoekt om Europa te verbinden met het christendom. „And if he accomplishes it, it would trump John Paul II’s achievement in helping bring down Communism.”

www.nrc.nl/wereld