IHC Holland komt capaciteit tekort

Scheepswerf IHC Holland Merwede heeft dringend behoefte aan uitbreiding van de capaciteit. Vorig jaar bedroeg de omzet van de werf 514,5 miljoen euro en boekte de scheepsbouwer, die is gespecialiseerd in baggerschepen en offshorematerieel, voor 1 miljard euro aan nieuwe orders.

Om al die nieuwe klanten tijdig te kunnen leveren is IHC Holland Merwede van plan de capaciteit sterk uit te breiden. Om de aanhoudende groei te kunnen bijhouden heeft de werf in Krimpen aan den IJssel al een vierde helling gebouwd waar schepen van bijna 40 meter breed en 250 meter lang te water kunnen worden gelaten.

IHC Holland Merwede levert baggermaterieel en schepen met apparatuur voor de offshoremarkt. In beide sectoren is de activiteit flink toegenomen. Er zijn steeds grotere en ingenieuzere baggerschepen nodig voor landaanwinningsprojecten overal ter wereld, terwijl er ook vaker wordt gebaggerd voor zand voor kustbescherming. Daar komt bij dat de exploratie van gas en olie steeds vaker plaatsvindt in dieper water, waardoor oliemaatschappijen steeds complexere schepen nodig hebben.

IHC Holland Merwede heeft mede dankzij zijn verleden een enorme expertise op dit gebied. Het bedrijf was voor het werd verkocht een volle dochter van IHC Caland (tegenwoordig SBM Offshore), dat drijvende platvormen voor de winning en opslag van olie en gas exploiteert.

IHC Caland besloot de cyclische scheepsbouw af te stoten. Wel kreeg de scheepsbouwtak een forse bruidsschat mee. Volgens president-directeur Goof Hamers van IHC Holland Merwede, dat vorig jaar een winst maakte van 31,2 miljoen euro, is het geen enkel probleem overnames te financieren, waarnaar het bedrijf op zoek is. Het bedrijf heeft daarmee voldoende financiële middelen in kas. Maar goede kandidaten voor een overname zijn schaars.

De baggerschepen en het materieel dat de werf bouwt voor de offshore-industrie is specialistenwerk, volgens Hamers. Werven in Azië bouwen op kostprijs. In Zuid-Korea en Japan worden de grote schepen zoals tankers en containerschepen gebouwd. Volgens Hamers zijn dat standaardschepen die in grote volumes gebouwd worden.

De Nederlandse scheepsbouw legt zich toe op specialisatie. De orderportefeuilles groeien. Het uitbesteden van met name de productie van sectiedelen aan werven in Oost-Europa is op zijn retour. Door de gestegen loonkosten daar komt veel van dat werk terug naar Nederland.