Heineken: afzet vrouw moet hoger

Brouwerij Heineken wil de bierverkoop aan vrouwen sterk vergroten. Met nieuwe biersoorten en andere reclame streeft het concern ernaar de bierverkoop aan vrouwen in tien jaar te verdrievoudigen.

Dat zegt directeur marketing Herwin van den Berg van Heineken Nederland. ’s Werelds grootste brouwer Inbev (Dommelsch, Jupiler, Hertog Jan) zegt geen heil te zien in speciaal vrouwenbeleid. Bestuurder Peer Swinkels van Bavaria noemt het doel van Heineken „behoorlijk ambitieus”.

Van het bier dat Heineken in Nederland verkoopt, wordt 15 procent door vrouwen gedronken. Doel is dat vrouwen over tien jaar 45 procent van de omzet voor hun rekening nemen. Dat betekent dat de jaaromzet van het concern ongeveer 30 procent stijgt. „Het aantal vrouwen dat nu pils drinkt is voor mij onacceptabel weinig”, zegt Van den Berg.

„Heineken heeft nooit serieus de factoren aangepakt die bier voor vrouwen onaantrekkelijk maakt: smaak, geur en het fabeltje dat bier dik zou maken”, zegt van den Berg. „In een glas bier zitten ongeveer evenveel calorieën als in een glas halfvolle melk. Het is onzin dat het nooit gaat klikken tussen vrouwen en bier.”

Vorige week introduceerde Heineken in de supermarkten Wieckse Rosé, dat inspeelt op de populariteit van roséwijn bij vrouwen.

Interview: pagina 17