De Pers komt bij lezers op de mat

Het gratis dagblad De Pers begint volgende maand met huis-aan-huisverspreiding. Het is voor het eerst in Nederland dat een gratis krant bij de lezers thuis op de mat valt.

De Pers gaat dagelijks 200.000 exemplaren distribueren in 45 wijken in Nederland. De totale oplage van het gratis dagblad ligt rond de 500.000. Die wordt nu verspreid in onder meer het openbaar vervoer, boekwinkels, bedrijven en tankstations. Metro en Spits, de twee gratis concurrenten van De Pers, worden voornamelijk gedistribueerd in het openbaar vervoer.

De Pers begon vandaag met een twee weken durende proef met huis-aan-huisverspreiding. „Wij willen iedereen in Nederland laten kennismaken met onze krant”, zegt uitgever Cornelis van den Berg.

De Pers wordt volgens uitgever Van den Berg huis-aan-huis bezorgd in 45 wijken in heel Nederland. „Onder meer in vinexwijken, die zijn gemakkelijk te bereiken. Verder gaan we naar buurten waar de betaalde kranten sterk zijn. Zo kunnen we onderzoeken wat het effect op die oplagen is.” De nadruk ligt op de regio’s Utrecht en Den Haag. Daar wonen volgens Van den Berg veel krantenlezers, terwijl de oplagen van de betaalde kranten daar dalen. De regionale kranten, Utrechts Nieuwsblad en Haagse Courant, gingen op in het nieuwe AD. De Pers kiest minder voor Amsterdam. „Daar heb je Het Parool. Dat vind ik een leuke krant. Die laten we een beetje met rust.”

In Denemarken en de VS worden al gratis kranten huis-aan-huis verspreid. Dat leidt niet automatisch tot meer lezers. Veel Denen krijgen meer gratis kranten thuis, maar gooien die ongelezen weg. Van den Berg: „De les uit Denemarken is dat als je de bezorging goed voor elkaar hebt, als je voor negen uur ’s ochtends bij de lezers bent, op elke dag van de week, dat je dan effect ziet op de oplagen van betaalde kranten.” De kosten vallen volgens Van den Berg „erg mee”. Hij wil geen exacte bedragen noemen. Met zijn krant gaat het „spectaculair goed”. „Het enthousiasme van adverteerders neemt toe.”