‘Als student drinken ze het wel’

Op zoek naar groei in de krimpende biermarkt introduceert Heinekenbier gericht op vrouwen. „Het is onzin dat het nooit gaat klikken tussen vrouwen en bier.”

Vrouwen vinden bier bitter en niet lekker ruiken. Ze hebben het gevoel dat bier hun imago schaadt en dat ze er dik van worden, zo blijkt uit marktonderzoek. Daarom drinken vrouwen slechts ongeveer 15 procent van het bier dat in Nederland wordt verkocht. Dat moet veranderen, vindt Heineken.

De bierverkoop in Nederland daalt al lange tijd met ongeveer 1 procent per jaar. Tijd om een nieuwe doelgroep aan te boren. Heineken heeft plannen om vrouwen meer bier te laten drinken. Eenderde van de vrouwen die alcohol drinkt, neemt wel eens een pilsje. „Dat is voor mij onacceptabel weinig”, zegt Herwin van den Berg, directeur marketing van Heineken Nederland.

Vrouwen drinken al jarenlang weinig bier. Waarom zou u dat nu ineens kunnen veranderen?

Van den Berg: „We hebben de connectie tussen bier en vrouwen nooit goed gemaakt. We hebben nooit serieus de factoren aangepakt die voor vrouwen onaantrekkelijk zijn, zoals smaak, geur en het fabeltje dat bier dik zou maken. Het is onzin dat het nooit gaat klikken tussen vrouwen en bier. Als ze student zijn of carnaval vieren, drinken ze veel bier. We merken dat vrouwen vaker Heineken Extra Cold drinken dan gewoon bier. Dat is puur toeval. Extra Cold hebben we sinds vorig jaar op de markt en het wordt geschonken op een temperatuur van nul graden. Doordat het bier kouder is, is het minder bitter. Vrouwen vinden dat lekkerder.”

Vorige week lag het eerste ‘vrouwenbier’ van Heineken in de supermarkt: Wieckse Rosé. Hoe anders is dat dan gewoon bier?

„Witbier is minder bitter dan gewoon bier en dit rosébier is frisser en heeft een roze kleur. Dat speelt in op de populariteit van rosé bij vrouwen. Bovendien hebben we het glas waarin het wordt geschonken vrouwelijker gemaakt, is het logo aangepast en is het niet alleen in cafés te koop. Vrouwen komen daar minder dan mannen. In onze reclames voor Wieckse Rosé treden ook veel vrouwen op.”

Waarom zouden vrouwen hun wijn, mineraalwater of jus d’orange laten staan voor dit bier?

„We gaan vrouwen vertellen dat dit bier niet bitter is, maar fris, dat het niet duur is en dat je het effect van alcohol goed kunt sturen. Dat vinden vrouwen belangrijk. Bovendien spelen we in op het feit dat de kwaliteit van wijn in cafés vaak onzeker is. Dit bier is niet zwaar en bier is gezond. Alles van bier is überhaupt gezond, behalve de alcohol, als je er te veel van zou drinken.”

Heeft het geen zin om pils beter te promoten bij vrouwen? Willen zij wel een ‘eigen’ biersoort?

„Ja, anders ga je dit niet winnen. We hebben contact opgenomen met uitgeverij Sanoma om het bier goed neer te zetten bij vrouwelijke lezers van bijvoorbeeld Viva, Libelle en Flair. We hebben het onderzocht en er is de afgelopen tien jaar in die bladen niet één verhaal verschenen over bier. Dat gaat veranderen. Subtiel, want vrouwen zijn pieperiger. Volgens hen stinkt bier en het schuim geeft soms een snor, daar zijn ze bang voor. Vrouwen willen ook een mooi glas en willen het bier netjes geserveerd hebben.”