Ute Lemper laat alle liedjes klinken alsof ze nieuw zijn

Concert: Ute Lemper. Gezien: 9/4 in Nieuwe Luxor, Rotterdam. Tournee t/m 15/4. Inl. 0900-3005000, www.vivesco.nl

Ute Lemper heft het Piaf-succes Milord aan, half gesproken, half gezongen, en hoeriger dan ooit. Maar ze zingt ook een gespierde Kanonen Song van Brecht en Weill, en een uiterst jazzy versie van het aloude Dietrich-nummer Ich bin die fesche Lola, eerst in het Engels en dan in het Duits. En ze zingt nog veel meer, twee uur lang maar liefst, en niets klinkt zoals het wel eens eerder heeft geklonken. Alsof het woord Interpreterin speciaal voor háár is uitgevonden - ze is geen nazangeres, maar trekt ieder nummer geheel naar zich toe en maakt er dan een strikt persoonlijk statement van.

De Duitse diva, sinds al weer ruim tien jaar woonachtig in New York, maakt weer even een Nederlandse tournee. Met vier musici die al even makkelijk schakelen van sierlijk en subtiel naar spetterend luid en showy als Lemper zelf, speelt ze een recital dat ongeveer de loop van haar carrière volgt: van haar Duitse afkomst via haar Parijse jaren naar haar huidige status in Amerika. Het begint met een paar liedjes, eerst mijmerend en later uitgelaten, in het jiddisch, staat stil bij Brecht en Weill, omvat een handvol Franse chansons (waaronder ook La colombe van Brel met bijtende uithalen in het woord tuer) en eindigt zowat bij Joni Mitchell, wier Last chance lost een soepel swingende uitvoering krijgt.

Soms spoedt Ute Lemper zich naar mijn smaak te snel en te gretig naar een crescendo, maar ze heeft nu eenmaal een ongewoon buigzame stem die ook scattend fenomenale hoogten kan bereiken. Tussen de nummers door spreekt ze korte verbindende tekstjes die in een paar woorden beelden oproepen van Berlijn 1928, Montmartre 1953, Berlijn zonder muur en het New York van vandaag, zodat elk volgende lied meteen in een mooie bedding ligt. Strasse der Sehnsucht heet haar finale, maar dan komt er ook nog een toegift - en zelfs daarin gebeurt nog zo veel dat het bijna een extra optreden is.