Opscheppen mag best, maar niet in rapvorm

cd **--- Timbaland: Timbaland Presents: Shock Value Blackground/Interscope

cd

Timbaland: Timbaland Presents: Shock Value

Blackground/Interscope

Zo briljant als producer Timbaland is in het naar grote hoogtes tillen van andere artiesten, zo beroerd is hij waar het gaat om zijn eigen oeuvre als artiest. Met zijn frisse, vernieuwende producties vol springerige drums, bizarre percussie en vette dancegeluiden nam Timbaland eerst de urban wereld over en later popmuziek in bredere zin. Hij was de motor achter artistieke hoogtepunten in de carrières van Jay-Z, Missy Elliott, Aaliyah, Justin Timberlake, Nelly Furtado en te veel anderen om op te noemen. Het is dan ook helemaal niet erg dat hij op dit album de hele tijd rapt dat hij een ontzettend belangrijke producer is want, in tegenstelling tot veel opschepperige raps van zijn collega’s, heeft Timbaland gewoon gelijk.

Alleen moet hij er niet over rappen, want dat kan hij niet. Timbaland is geen acteur, maar een regisseur. Waar hij uit artiesten vaak het beste weet te halen, is hij bij zichzelf keer op keer de draad kwijt. Megalomaan gemurmel wordt ineens geaccepteerd als rap. Schetsmatige ideeën („laat ik eens wat met rock gaan doen”) worden gepresenteerd als daadwerkelijke liedjes. En hoe kunnen zo veel ingehuurde toptalenten uit de A-categorie zo weinig toevoegen? Er zweemt hier en daar best een leuk idee; de meest vernieuwende producer van de afgelopen tien jaar is het maken van muziek niet in één klap verleerd. Maar met herkauwde pseudo-rock en eighties-pop loopt Timbaland dit keer niet fier voor de parade uit, maar hobbelt hij er hijgend achteraan terwijl hij aan het achterste meisje van de parade vraagt of ze hem nog eens haar borstjes wil laten zien. O, Timbaland…