Frans bod van 5,4 miljard op Duits Puma

Het Franse detailhandelsconcern Pinault-Printemps-Redoute (PPR) heeft een vriendelijk overnamebod van 5,3 miljard euro uitgebracht op Puma, de Duitse fabrikant van sportartikelen. Dat heeft PPR vandaag meegedeeld. PPR is in handen van de steenrijke Franse familie Pinault en omvat naast winkelketens als Castorama en Fnac ook het modebedrijf Gucci met merken als Yves St. Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen.

Puma steunt het bod. De Fransen hebben ook al overeenstemming met de Duitse miljardairs Günther en Daniela Herz om hun belang van ruim 27 procent van de aandelen over te nemen voor 330 euro per aandeel. PPR biedt de overige aandeelhouders hetzelfde bedrag aan. Het bod is 4,8 procent hoger dan de slotkoers van Puma op 5 april. Vanmorgen steeg het aandeel Puma in Frankfurt met 8,3 procent tot een recordniveau van 340,25 euro, waarmee het bedrijf een waarde heeft van 5,9 miljard euro.

Puma heeft voor dit jaar een record aan omzet en winst voorspeld. De afgelopen vijf jaar verviervoudigde de onderneming de verkoop dankzij een heropleving van jarenzeventigmode.

Puma werkt al samen met ontwerper Alexander McQueen. Ook heeft Puma producten ontworpen in samenwerking met supermodel Christy Turlington. Een andere ontwerper van PPR-dochter Gucci, Stella McCartney, werkt samen met concurrent Adidas. Dergelijke samenwerkingen ontwikkelen zich gemakkelijk, omdat producenten van sportartikelen op die manier hopen te profiteren van de vraag naar modieuze kleding.

„Het is interessant wat je met dergelijke merken kan doen in het gebied tussen massaverkoop en exclusiviteit”, stelde analist Simon Irwin van JP Morgan Chase.

Verder heeft Puma terrein te winnen in China voor de Olympische Spelen van 2008 in Peking. Concurrenten Adidas en Nike halen een groter deel van hun omzet uit Azië. (Bloomberg)