Papieren coach voor op de bank

Deze lente komen er twee nieuwe tijdschriften over psychologie op de markt. „Ik verwachtte dit al lang”, zegt de hoofdredacteur van het succesvolle Psychologie Magazine tegen Rebecca Wolf.

„Het verbaast mij helemaal niet dat andere uitgevers nu ook met een psychologieblad komen”, zegt Ruud Hollander, hoofdredacteur van Psychologie Magazine. „Al jarenlang is ons tijdschrift een enorm succes.” Of hij toch niet bang is voor twee nieuwe concurrenten? „Welnee, er is genoeg ruimte voor meerdere bladen. Of zelfs voor een eigen segment psychologie.” Volgens Hollander zijn psychologiebladen geen nichemarkt. „Net zoals iedereen woont en eet, heeft ook iedereen emoties en vertoont iedereen gedrag en willen veel mensen daarover ook lezen.”

Het tijdschrift waarover Hollander de scepter zwaait, laat al jarenlang een ongekend hoge stijging van de oplagecijfers zien. Sinds 1995 is het aantal verkochte nummers van Psychologie Magazine van 17.407 gestegen naar 97.436 in 2005. In het vierde kwartaal van 2006 waren zelfs 111.305 mensen bereid om 4,85 euro neer te tellen voor de psychologische raad op papier. Geen enkel ander populair -wetenschappelijke tijdschrift deed dat de afgelopen jaren Psychologie Magazine na.

vrouwelijke lezers

Het populair wetenschappelijke tijdschrift wordt vooral gelezen door vrouwen. De gemiddelde lezeres is volgens de NOM Print Monitor 2006 tussen de 25 en 49 jaar, welvarend en hoogopgeleid. Ze woont met haar echtgenoot of vriend samen – meestal ergens in de Randstad. Slechts dertig procent van de lezers is man.

De missie van Psychologie Magazine omschrijft Hollander als een poging de lezer ‘meer inzicht te geven in zichzelf en anderen’. De redactie geeft antwoord op vragen als: waarom komt een belediging zo hard aan? Hoe ga je om met iemand in nood? En op welke manier kan je jouw relatie-EQ verhogen? „We schrijven op een toegankelijke manier over ingewikkelde thema's”, zegt Hollander over het succes van zijn blad. „En een psychologie-tijdschrift past gewoon bij de tijdsgeest."

Ook Ard Siekerman, uitgever van MIND Magazine, het nieuwe psychologietijdschrift van Sanoma, speelt in op de tijdsgeest. „Wij leven in een steeds snellere maatschappij die hoge eisen stelt aan de houding en communicatie van mensen”, zegt Siekerman. „Een psychologisch blad heeft een coachfunctie. Wij reiken mensen de hand en we leggen uit hoe ze gelukkiger kunnen leven.” Wijnand van Dijk, hoofdredacteur van Aware Psychologie, het tweede nieuwe psychologiemagazine, zegt dat mensen ook meer tijd en geld hebben voor het lezen van bladen over gedrag. „Onderzoekers ontdekken steeds meer de wisselwerking tussen ons brein, onze genen en omgevingsfactoren. Ook hierover wil het publiek geïnformeerd worden."

op zoek naar diepgang

De makers letten er wel op dat hun tijdschriften niet te veel op elkaar lijken. Aware Psychologie is volgens Van Dijk voor hogeropgeleiden die op zoek zijn naar diepgang. Het tijdschrift brengt algemene verhalen over de interactie tussen mensen en is wars van persoonlijke interviews. Opvallende foto's en illustraties zijn niet te vinden in het magazine. De toon is serieus. MIND Magazine brengt ‘diepgaande informatie in een mooi jasje’ en bericht ook over uiterlijke verzorging en wellness. Psychologie Magazine brengt al jaren een mix van wetenschappelijke achtergrondverhalen en persoonlijke verhalen. De doelgroep bestaat uit jonge vrouwen. En zo richten de psychologiebladen zich ook ieder weer op hun eigen deelpubliek.