Tv-series zoeken onbekende bands

Populaire Amerikaanse tv-series besteden veel geld en tijd aan hun achtergrondmuziek. Het liedje Black Cat John Brown van de Amsterdamse band Alamo Race Track is geselecteerd door Grey’s Anatomy.

Als de doktoren en verpleegsters van Grey’s Anatomy binnenkort zitten te lunchen in de kantine, krijgt de licht gespannen sfeer mooi tegenwicht van de kamelenritmes en opgewekte samenzang van het liedje Black Cat John Brown op de achtergrond. Vorige week werd bekend dat dit nummer van de Amsterdamse band Alamo Race Track is uitgekozen voor de populaire serie. De twee minuten waarin het liedje achter de scène te horen is, zullen de carrière van de band wellicht nieuwe impulsen geven.

Zanger en songschrijver Ralph Mulder was op het SXSW-festival in Texas toen hij het bericht kreeg. „Het was erg goed nieuws. Iedereen aan wie ik het vertel, reageert met ‘Daar kijkt mijn vriendin naar, of oma.’ Het is een van de best bekeken series van dit moment.

„Op dezelfde dag kregen we te horen dat een Amerikaanse platenmaatschappij in juni onze cd gaat uitbrengen. Dat vergroot de blijdschap. Wij hebben nu iets te vertellen, bij journalisten, bij radiostations. We zijn de band van het Grey’s Anatomy-liedje.”

De groep kreeg 26.000 dollar, als afkoopsom van de rechten van zowel de wereldwijde tv-uitzending als de dvd-release. „En van dit soort series wordt ook wel eens een compilatie-cd gemaakt. Daar betalen ze dan opnieuw voor”, zegt Mulder.

Muziek bij tv-series is big business. In Amerika zoeken dagelijks zo’n 1.500 ‘music supervisors’ muziek voor series, maar ook voor films en computerspelletjes. Grey’s Anatomy schept er eer in muziek van onbekende bands te gebruiken, zoals eerder al van het Britse Psappp en Au Revoir Simone uit New York. Lucas van Slegtenhorst, muziekuitgever van Chrysalis Benelux, vertegenwoordigt Nederlandse bands als Alamo Race Track, Moke, Coparck en Kraak&Smaak. Voor hem is het gunstig om muziek van een van ‘zijn’ bands aan een tv-serie of computerspel te verkopen. „Wij krijgen een derde van de opbrengst. Dus het is financieel interessant. Bovendien weet je dat er meer belangstelling voor de band uit voortkomt.”

Om music supervisors voor de bands te interesseren stuurt de Amerikaanse tak van Chrysalis ze maandelijks een overzichts-cd. „Zo kon Alamo Race Track tot Grey’s Anatomy doordringen”, zegt Van Slegtenhorst. „Die music supervisors zijn altijd op zoek naar liedjes die ze kunnen gebruiken als syncs, ofwel muziek die bij beeld ‘gesynchroniseerd’ kan worden. Ze zoeken via MySpace en andere sites.”

[Vervolg TV-MUZIEK: pagina 6]

TV-MUZIEK

Veel geld voor tv-liedjes

[Vervolg van pagina 1 Muziekuitgever Lucas van Slegtenhorst : „De laatste jaren besteden de grote, goedgemaakte Amerikaanse tv-series meer geld aan muziek. Men heeft het idee dat een goed liedje een toegevoegde waarde geeft waarmee een serie zich kan onderscheiden. Ze gebruiken bij voorkeur een combinatie van bekende namen en onbekend talent. De prijs, oftewel ‘sync fee’, varieert van ongeveer 20.000 dollar per twee minuten voor muziek van een onbekende band, tot 60.000 dollar, of meer, voor een nummer van Coldplay.”

Van Slegtenhorst verkocht eerder ook liedjes van de Nederlandse bands Kraak&Smaak en Gare Du Nord aan de series Men In Trees en Six Feet Under.

Vorige week sleet hij This Plan van de nieuwe Amsterdamse band Moke aan een computerspelletje. „Dat komt bij een rugbygame van Electronic Arts, een grote Amerikaanse fabrikant van computergames. Voor de muziekrechten bij een game krijg je minder betaald dan bij film of tv. Dat is omdat een game veel meer liedjes gebruikt. Grey’s Anatomy heeft er zes per aflevering; een game dertig tot zestig. Maar elke keer dat zo’n liedje te horen is, verschijnt een pop-up in beeld met de titel, bandnaam en de platenmaatschappij. De promotie is directer.”

Friso Schoone is muziekproducer van reclamebureau FHV BBDO /Liberty films. Hij zorgde ervoor dat het liedje The World Of Tomorrow van Coparck werd gebruikt bij een commercial van Milner-kaas, So Good To Know You van Gem bij een van Randstad. Via hem werd Hey Ya! van het Amerikaanse Outkast de muziek bij een KPN-reclame.

„Vroeger vroegen platenmaatschappijen extreem hoge bedragen voor het gebruik van een van hun liedjes”, zegt Schoone. „Maar tegenwoordig is hun rol minder groot.” Dit soort deals gaan buiten hen om. „Bands zijn zelfstandiger. Ze zoeken zelf wegen om de aandacht van het publiek te trekken. Een commercial fungeert dan als een soort clip.”

Ralph Mulder, de zanger van Alamo Race Track, heeft vorige week voor het eerst naar Grey’s Anatomy gekeken. Vijf minuten hield hij het vol. „Ik kan me wel voorstellen dat mensen het verslavend vinden. Maar ik kijk liever naar Discovery Channel, naar een programma over het leven van vissen in de oceaan. Met alleen maar krijsende meeuwen en andere natuurgeluiden.”