De ijsberen vliegen over de toonbank

De verstoten ijsbeer Knut is een product geworden.

Zoo Berlin verdient aan merchandising en bezoekers.

Het Duitse ijsbeertje Knut uit de Berlijnse dierentuin is uitgegroeid tot een economische goudmijn. Van snoep tot ringtones: je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat inmiddels een Knut-variant. Knuts invloed reikt zelfs tot de Duitse beurs: de koers van de aandelen van de Zoo verdubbelde de afgelopen weken.

Sinds de oprichting van de dierentuin in 1841, is de Zoo beursgenoteerd aan de Duitse DAX. De koers was altijd redelijk stabiel. Een aandeel was de laatste vijf jaar gemiddeld circa 2.000 euro waard. Sinds de mediahype rond Knut in Duitsland op gang kwam, halverwege maart, steeg de prijs naar boven de 4.000 euro.

De hype rond Knut begon toen dierenactivisten eisten dat hij moest worden afgemaakt. Knut zou geen normale ijsbeer kunnen worden omdat hij met de fles werd grootgebracht. Knuts moeder verstootte hem direct na zijn geboorte.

De enorme stijging van het aandeel heeft weinig betekenis voor de beurs, omdat het overgrote deel van de 4.000 aandelen in handen is van rijke Zoo-liefhebbers als teken van verbondenheid. Volgens Gerald Uhlich, commercieel directeur van de Zoo, hebben sommige Berlijnse gezinnen al vijf generaties lang een aandeel. Winst boeken de aandeelhouders niet, want de dierentuin keert geen dividend uit. Het voordeel van aandeelhouders ligt in een dierentuinabonnement voor de rest van hun leven.

De echte winst levert de vier maanden oude ijsbeer als merchandising-product. Iedere dag gaan er 800 pluchen ijsberen over de toonbank bij de Zoo. De goedkoopste kosten 11,95 euro. Maar ook Knut-ringtones, sleutelhangers en dvd’s doen het goed bij de fans. De Zoo heeft intussen een patentaanvraag voor handelsmerk Knut lopen. Snoepfabrikant Haribo heeft met de dierentuin een overeenkomst gesloten. Van iedere doos snoepijsberen Knuddel-Knut (Knuffel-Knut) gaat 10 eurocent naar de Zoo.

Uhlich verwacht een nieuw bezoekersrecord met Pasen. De afgelopen weken waren de bezoekersaantallen in de Zoo al ongekend. Dagelijks trok Knut 15.000 bezoekers, meer dan de helft meer dan gewoonlijk in de lente.

Bekijk een filmpje van Knut op myvideo.de/watch/1131038