‘U kunt uw winkel beter sluiten’

De Rode Moskee in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad is veranderd in een burcht. De politie durft de koranstudenten (nog) niet aan te pakken. Ook president Musharraf houdt zich in. Ondertussen sluiten videowinkels de deuren.

Extreem-fundamentalistische koranstudenten op het dak van de Rode Moskee in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad dagen de politie uit. Foto AFP TO GO WITH "PAKISTAN-RELIGION-SEMINARY" This picture taken 28 March, 2007 shows Pakistani Islamic students carrying bamboo sticks as they gather on the roof of a Lal Mosque (red mosque) during a protest in Islamabad. Witnesses have said that morality patrols have begun about a week ago and the latest was 03 April, days after the government capitulated to the students in a standoff over the kidnap of an alleged brothel owner. AFP PHOTO/Aamir QURESHI AFP

Nog nooit had Imran Ahmad zich zo bedreigd gevoeld. Uit het niets stond er afgelopen maandag een groepje jongens in zijn muziek- en dvd-winkel in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. Islamitische studenten. Met bamboestokken in de hand. Buiten waren er nog veel meer, misschien wel vijftig. „Ze adviseerden me beleefd de winkel voorgoed te sluiten. En als ik het niet doe? Dan zullen zij het doen, met geweld”, zegt Ahmad.

De twintiger leunt op een glazen vitrine waarin cassettebandjes en dvd’s van religieuze leiders liggen. Achter hem bevindt zich een kast die uitpuilt met cassettes met veelal soundtracks van Bollywood films. Ahmad draagt gymschoenen, spijkerbroek en T-shirt. Hij zegt: „De studenten van de madrassa zeiden dat muziek en film in strijd zijn met de islam. Het enige wat ik weet is, dat geweld en dreiging in strijd met elk geloof zijn.”

Dit optreden en andere recente acties van radicale religieuze studenten in Islamabad hebben tot grote verontwaardiging en onrust geleid onder de meer liberale Pakistanen in de grote steden. Heeft de ‘Talibanisering’, die zich tot nog toe vooral afspeelde in de tribale gebieden aan de grens met Afghanistan, nu ook de hoofdstad van Pakistan bereikt? Zijn de extremisten hun piketpalen aan het slaan in de hoofdstad?

Vooral het achterwege blijven van politieoptreden baart zorgen. Waarom grijpt president Musharraf niet in, vragen veel columnisten en opiniemakers in Pakistan zich af. Vreest hij dat hij anders de religieuze extremisten in zijn land verder tegen zich in het harnas jaagt? Of hoopt hij juist op hun steun in dit cruciale jaar, waarin presidents- en parlementsverkiezingen op de agenda staan? Of kan de president als gevolg van de aanhoudende nationale protesten rond het op non-actief zetten van opperrechter Chaudhry zich geen nieuwe crisis veroorloven?

De radicale studenten zijn afkomstig van de Jamia Fareedia, een madrassa (koranschool) die gelieerd is aan de beruchte Lal Masjid, de Rode Moskee. De Lal Masjid is de afgelopen maanden uitgegroeid tot een bolwerk en symbool van radicale islamieten in de Pakistaanse hoofdstad. Zonder enige schroom dagen de studenten in het centrum van de Pakistaanse macht dagelijks de ‘verlichte’ president Musharraf en zijn regering uit. Dat is pijnlijk voor president Musharraf die al jaren maatregelen beloofd tegen haat predikende madrassa’s. De madrassa’s worden gezien als broeinesten voor terrorisme.

De Rode Moskee is anticiperend op een mogelijke inval van de politie de afgelopen weken veranderd in een burcht. Op de muren zijn uitkijkposten gebouwd. Daar waken dag en nacht studenten met rode sjaals voor hun mond en neus en over hun hoofd. In het gebedshuis hebben zich ook radicale jihadi’s van buiten Islamabad verzameld, vaak Afghanen met kalasjnikovs.

Hoe ver de militante studenten durven te gaan, bleek vorige week. Toen ontvoerden zo’n dertig vrouwelijke studenten van de Jamia Hafsa koranschool (ook onderdeel van Lal Masjid), gehuld in niqaab en bewapend met stokken, een zogenaamde bordeelhoudster, haar dochter, schoondochter en een zes maanden oude baby uit hun huis. De politie greep niet in. Pas een paar dagen later, nadat de vrouw onder druk beloofde, tijdens een persconferentie, haar religieuze leven te verbeteren, werden zij weer vrijgelaten.

Daarnaast bezetten de studentes van de Jamia Hafsa al sinds januari de openbare kinderbibliotheek (gebouwd op land van het ministerie van Onderwijs) naast de Lal Masjid. De bezetting is een protest tegen de voorgenomen sloop van illegaal gebouwde moskeeën in de hoofdstad. In de patriarchale Pakistaanse maatschappij zijn de met stokken bewapende studentes een nieuw fenomeen. Niemand die ze uit de bibliotheek durft te zetten.

De charismatische leider van de Rode Moskee en drijvende kracht achter de zo bestempelde ‘Talibaniseringscampagne’ is Abdul Rashid Ghazi. Hij staat bekend als een enthousiast supporter en promotor van jihad, het gevecht tegen ‘ongelovigen’ die strijd voeren tegen de islam in onder meer Afghanistan en Irak. Musharraf is de duivel, in zijn ogen, wegens zijn samenwerking met de Amerikanen.

Jarenlang werkte de afgestudeerde Ghazi, die vloeiend Engels spreekt, voor het Pakistaanse ministerie van Onderwijs. Maar enkele jaren geleden werd hij ontslagen vanwege zijn toespraken waarin hij oproept tot jihad. Bovendien waren er verdenkingen tegen hem gerezen dat hij bezig was geweest met het voorbereiden van bomaanslagen, iets wat hij zelf ontkent.

Tot nu toe is Ghazi’s positie bijna onaantastbaar. Als de politie hem zou proberen te arresteren, dan staan er meteen enkele duizenden studentes klaar om hem te beschermen. In een land waar mannen volgens het geloof geen ‘vreemde’ vrouwen mogen aanraken, is het lastig voor de politie om in zo’n situatie op te treden. Genoeg vrouwelijke agenten zijn er niet om dat probleem op te lossen.

De acties van Ghazi en zijn studenten hebben de steun van de zeer invloedrijke Pakistaanse religieuze partijen, zo bevestigt Shahed Shamsi, secretaris van de Jamaat-e-Islami Pakistan. Deze partij behoort tot de Muttahida Majlis-e-Amal, een alliantie van religieuze partijen die de afgelopen jaren gedoogsteun heeft gegeven aan Musharraf.

Shamsi waarschuwt: ,,Als de politie actie onderneemt tegen Ghazi en de religieuze studenten, zal dat tot hevige protesten leiden van andere koranstudenten en religieuze leiders in het land. Daar staat Musharraf niet op te wachten.”

Voor Imran Ahmad en zijn collega-winkeliers zijn echter onzekere tijden aangebroken. Als de politie zelfs niet ingrijpt als er mensen worden ontvoerd door religieuze studenten, waarom zou zij dan straks iets doen als hun muziek- en dvd-winkels worden aangevallen.

Ahmad: „Wij hopen maar dat er niets gebeurd. We hebben er weinig vertrouwen in dat de politie ons zal beschermen.”