EU dreigt met boetes luchtvaart

Europese luchtvaartmaatschappijen krijgen nog maximaal zes maanden de tijd om de nieuwe regels voor passagiersrechten adequaat toe te passen. Dit heeft de Europese Commissie gisteren besloten.

Alle luchtvaartmaatschappijen zijn sinds twee jaar verplicht passagiers compensatie te geven voor vertragingen, annuleringen en overboekingen. Passagiers hebben, afhankelijk van de duur van hun oponthoud, recht op maaltijden, telefoongesprekken of hotelovernachtingen. Volgens de Commissie worden deze regels onvoldoende nageleefd; vooral prijsvechters blijven in gebreke. Brussel dreigt nu met hoge boetes tegen bedrijven die over een half jaar nog geen verbetering tonen.

Een van de ‘trucs’ die maatschappijen toepassen is een annulering voor te stellen als een ‘lange vertraging’, oplopend tot 24 uur, stelt de Commissie. Hiermee omzeilt de vervoerder de vergoeding voor annulering (hotelaccommodatie) die veel hoger ligt dan compensatie voor vertraging.

Uit onderzoek van de EU blijkt wel dat prijsvechters over het algemeen punctueler zijn dan de gevestigde maatschappijen, vooral dankzij het gebruik van kleine, regionale luchthavens.