Webwinkelen is er voor iedereen

Webwinkelen is gemeengoed geworden. De omzet van online winkels groeit enorm. Zelfs een dure digitale camera wordt aangeschaft via het web.

Het einde van de gewone winkel werd jaren geleden al aangekondigd. Rond het jaar 2000, ten tijde van de internethype, werd nog gedacht dat consumenten alles online zouden gaan kopen. Boodschappen, kleren, meubels, reizen, alles zou via het web gaan.

Zo ver is het niet gekomen: nog altijd gaat slechts een klein percentage van alle detailhandelaankopen via het web. Maar dat neemt niet weg dat internetwinkels het anno 2007 bijzonder goed doen. Volgens onderzoek van Blauw Research en branchevereniging Thuiswinkel.org gaven consumenten in 2006 bijna 30 procent meer geld uit op internet dan in het jaar ervoor: namelijk 2,8 miljard euro.

Die groei kan voornamelijk worden verklaard doordat meer mensen het webwinkelen ontdekten. Het afgelopen jaar deden ruim een miljoen mensen hun eerste internetaankoop, aldus de onderzoekers. Inmiddels heeft ruim de helft van de volwassen Nederlanders wel eens iets online gekocht. Wat de grootste webwinkels zijn, is onduidelijk omdat niet alle zaken hun omzetcijfers publiceren. Maar grote spelers zijn in ieder geval Wehkamp, Bol.com en verschillende reissites.

De omzet van online media- en elektronicazaak Bol.com, die in 1999 begon met de verkoop van boeken, is in 2006 met 50 procent gegroeid tot ruim 100 miljoen euro. Directeur Daniel Ropers vertelt dat webwinkelen destijds nog vooral werd gedaan door hippe, hoogopgeleide mannen die de nieuwe technologie vroeg omarmden. Inmiddels doet volgens hem iedereen het. „Je ziet het ook aan het soort producten dat we verkopen. Ons beste artikel ooit is het dieetboek van Sonja Bakker.”

Een andere verandering is volgens hem dat consumenten ook dure, hoogwaardige elektronica online zijn gaan bestellen. „De drempel om een boek of cd op internet te bestellen, is niet zo hoog. Maar een paar jaar geleden werd niet verwacht dat mensen ook een digitale camera van 900 euro op internet zouden kopen.” 

Thuiswinkel Wehkamp heeft zijn verkopen de afgelopen jaren zien verschuiven van de catalogus naar het internet. Manager e-commerce Arjan Kroes vertelt dat inmiddels 75 tot 80 procent van de omzet via de website komt. „Vroeger hadden we twee tot vier keer per jaar een nieuwe catalogus, met een nieuwe collectie. Nu kun je soms elke twee of drie weken iets nieuws aanbieden. Dat scoort.”

Iedereen is het erover eens dat de groei van internetverkopen voorlopig niet zal afzwakken. Onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat Nederlanders in 2011 maar liefst 12 miljard euro zullen uitgeven via het web.