Muziek voor tv is big business

Het liedje Black Cat John Brown van Alamo Race Track wordt gebruikt in de tv-serie Grey’s Anatomy.

Muziek in televisieseries is big business.

Als de doktoren en verpleegsters van Grey’s Anatomy binnenkort zitten te lunchen in de kantine, krijgt de licht gespannen sfeer mooi tegenwicht van de kamelenritmes en opgewekte samenzang van het liedje Black Cat John Brown op de achtergrond. Zoals vorige week werd bekendgemaakt is dit nummer van de Amsterdamse band Alamo Race Track uitgekozen voor de populaire serie. Die twee minuten gedurende welke het liedje achter de scene ‘staat’, zullen de carrière van de band wellicht nieuwe impulsen geven.

Zanger en songschrijver Ralph Mulder was op het SXSW-festival in Texas toen hij het bericht kreeg. „Het was erg goed nieuws. Iedereen aan wie ik het vertel reageert met ‘Daar kijkt mijn vriendin naar, of oma.’ Het is een van de best bekeken series van dit moment.

„Op dezelfde dag kregen we te horen dat een Amerikaanse platenmaatschappij in juni onze cd gaat uitbrengen. Dat versterkt het. Wij hebben nu iets te vertellen, bij journalisten, bij radiostations. We zijn de band van het Grey’s Anatomy-liedje.”

26.000 dollar kreeg de groep, als afkoopsom van de rechten van zowel de wereldwijde tv-uitzending als de dvd-release. „En van dit soort series wordt ook wel eens een compilatie-cd gemaakt. Daar betalen ze dan opnieuw voor”, zegt Mulder.

Muziek bij tv-series is big business. In Amerika zoeken dagelijks zo’n 1.500 ‘music supervisors’ muziek voor series, maar ook films en computerspelletjes. Grey’s Anatomy schept er eer in om muziek van onbekende bands te gebruiken, zoals eerder al het Britse Psappp en Au Revoir Simone uit New York. Lucas van Slegtenhorst, muziekuitgever van Chrysalis Benelux, vertegenwoordigt Nederlandse bands als Alamo Race Track, Moke, Coparck en Kraak&Smaak. Voor hem is het gunstig om muziek van een van ‘zijn’ bands aan een tv-serie of computerspelletje te verkopen. „Wij krijgen een derde van de opbrengst. Dus het is financieel interessant. Maar bovendien weet je dat er meer belangstelling voor de band uit voortkomt.” Om music supervisors voor de bands te interesseren stuurt Chrysalis ze maandelijks een overzicht-cd. „Zo kon Alamo Race Track tot Grey’s Anatomy doordringen”, zegt Van Slegtenhorst. „Die music supervisors zijn altijd op zoek naar liedjes die ze kunnen gebruiken als syncs, ofwel muziek die bij beeld ‘gesynchroniseerd’ kan worden. Ze zoeken via bijvoorbeeld MySpace en andere sites. Om op te vallen stuurt de Amerikaanse tak van ons bedrijf ze een cd, en gaan onze mensen regelmatig lunchen met music supervisors.

„De laatste jaren besteden de grote, goedgemaakte Amerikaanse tv-series meer geld aan muziek. Sinds een jaar of zes heeft men daar het idee dat een goed liedje een toegevoegde waarde geeft waarmee een serie zich kan onderscheiden. Ze gebruiken bij voorkeur een combinatie van bekende namen en onbekend talent. De prijs, oftewel ‘sync fee’, varieert van ongeveer 20.000 dollar per twee minuten muziek van een onbekende band, tot 60.000 dollar, of meer, voor bijvoorbeeld Coldplay.” Van Slegtenhorst verkocht eerder ook liedjes van Kraak&Smaak en Gare Du Nord aan de series Men In Trees en Six Feet Under.

Vorige week sleet hij This Plan van de nieuwe Amsterdamse band Moke aan een computerspelletje. „Dat komt bij een rugbygame van Electronic Arts, een grote Amerikaanse fabrikant van computergames. Voor de muziekrechten bij een game krijg je minder betaald dan bij film of tv. Dat is omdat een game veel meer liedjes gebruikt. Grey’s Anatomy heeft er zes per aflevering; een game dertig tot zestig. Maar elke keer als zo’n liedje te horen is verschijnt er een pop-up in beeld met de titel, bandnaam en de platenmaatschappij, dus zo heeft het wel een promotionele waarde.”

Friso Schoone is muziekproducer van reclamebureau FHV BBDO/Liberty films. Hij zorgde ervoor dat het liedje The World Of Tomorrow van Coparck werd gebruikt bij een commercial van Milner-kaas,So Good To Know You van Gem bij een van Randstad, en Hey Ya! van Outkast bij een KPN-reclame. „Vroeger vroegen platenmaatschappijen extreem hoge bedragen voor het gebruik van een van hun liedjes”, zegt Schoone. „Maar tegenwoordig is hun rol minder groot. Bands zoeken naar allerlei manieren om de aandacht van het publiek te trekken. Een commercial fungeert dan als een soort clip.”

Mulder heeft vorige week voor het eerst naar Grey’s Anatomy gekeken. Vijf minuten hield hij het vol. „Ik kan me wel voorstellen dat mensen het verslavend vinden. Maar ik kijk liever naar Discovery Channel, naar een programma over het leven van vissen in de oceaan. Met alleen maar krijsende meeuwen en andere natuurgeluiden.”