Dagbladen krimpen, next groeit

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. De daling van de oplages van landelijke dagbladen heeft zich ook in het vierde kwartaal van 2006 doorgezet. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van HOI, het instituut dat in Nederland de oplages van gedrukte media meet. De totaal verspreide oplage van kranten als NRC Handelsblad, de Volkskrant en Algemeen Dagblad daalde ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2005.

De totale oplage van de titels van PCM, eigenaar van de bovengenoemden kranten, is in het vierde kwartaal van 2006 echter met 10 procent gegroeid. Die oplagestijging komt voor het grootste deel voor rekening van nrc.next, een titel die in 2005 nog niet bestond. Ruim driekwart jaar na de oprichting bedroeg de oplage van nrc.next 74.515. In het derde kwartaal was de oplage nog 65.000 exemplaren.

De totaal verspreide oplage van NRC Handelsblad (244.131) daalde met 2,8 procent, de oplage van de Volkskrant (287.168) met 2,3 procent. Ook de oplage van het Algemeen Dagblad blijft onder druk staan. De oplage daalde met 13 procent. Alleen de Barneveldse Krant daalde procentueel nog meer in oplage. Met een daling van ruim 20 procent verscheen de kleinste regionale krant in een oplage van 11.588 exemplaren.

De Telegraaf blijft met een oplage van bijna 700.000 exemplaren de grootste krant van Nederland, maar zag de oplage wel met zo’n 5 procent dalen. De oplages van de gratis kranten Metro en Spits, die vooral in het openbaar vervoer gelezen worden, groeiden licht met respectievelijk 0,5 en 2 procent.

Bekijk alle oplagecijfers op www.hoi-online.nl