Biologische voeding wint weer marktaandeel

Biologische voeding blijft marktaandeel winnen. De uitgaven aan biologische voeding zijn vorig jaar met 9 procent gestegen tot ruim 460 miljoen euro, vergeleken met een groei van 3 procent voor de totale bestedingen aan voeding in Nederland. Het marktaandeel van biologisch voedsel steeg naar 1,9 procent (1,8 procent in 2005). Deze cijfers maakt Biologica vandaag bekend in de jaarlijkse Bio-Monitor.

In de sector zelf is men enthousiast. De groei in het laatste kwartaal van 2006, bijvoorbeeld, bedroeg zelfs 14 procent. Er is een „momentum” voor biologisch, zegt voorzitter Arie van den Brand van Biologica, de organisatie voor biologische landbouw en voeding. Van den Brand voelt zich gesterkt door het huidige kabinet dat in het regeerakkoord expliciet stimulering van de biologische landbouw heet opgenomen.

Biologica installeert vandaag een ‘Bio-raad’ als denktank voor de sector. „Biologisch is nu nog een niche, ook in het denken van mensen, en daar moeten we uit”, zegt de voorzitter van de raad Peter Blom, directievoorzitter van de Triodos Bank. „Biologisch moet een ‘A-merk’ worden.”

Internationaal is Nederland middenmoter. In landen als Duitsland en Zwitserland hebben biologische producten een groter marktaandeel (respectievelijk 3 en 4,5 procent in 2005). „In het buitenland is men vaak trots op de eigen biologische sector”, zegt Peter Blom. „Dat moet men hier ook worden.”

De groei van biologische verkoop had plaats in alle verkoopkanalen, zoals supermarkten, speciaalzaken, webwinkels en cateringbedrijven. Knelpunten voor verdere groei zijn, aldus voorzitter Uli Schnier van de Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw, gebrek aan winkelruimte en aan aanbod van biologische producten.