Biologische voeding wint marktaandeel

Biologische voeding blijft marktaandeel winnen. De uitgaven aan biologische voeding zijn vorig jaar met 9 procent gestegen tot ruim 460 miljoen euro, vergeleken met een groei van 3 procent voor de totale bestedingen aan voeding in Nederland. In het laatste kwartaal van 2006 bedroeg de groei zelfs 14 procent. Het marktaandeel van biologisch voedsel steeg naar 1,9 procent (1,8 procent in 2005). Dat maakt Biologica vandaag bekend in de jaarlijkse Bio-Monitor.

Er is een „momentum” voor biologische voeding, zegt voorzitter Arie van den Brand van Biologica, de organisatie voor biologische landbouw en voeding. Van den Brand voelt zich gesterkt door het huidige kabinet dat in het regeerakkoord expliciet stimulering van de biologische landbouw heeft opgenomen.

Biologica installeert vandaag een ‘Bioraad’ als denktank voor de sector. „Biologisch is nu nog een niche, ook in het denken van mensen, en daar moeten we uit”, zegt Bioraad-voorzitter Peter Blom, die ook directievoorzitter van de in ‘groen’ beleggen gespecialiseerde Triodos Bank is. „Biologisch moet een A-merk worden.”

Internationaal is Nederland middenmoter als het om de consumptie van biologische producten gaat. In landen als Duitsland en Zwitserland hebben biologische producten een groter marktaandeel (respectievelijk 3 en 4,5 procent in 2005).

De omzetgroei van biologische producten had plaats bij alle verkoopkanalen, zoals supermarkten, speciaalzaken, webwinkels en cateringbedrijven. Knelpunten voor verdere groei zijn, aldus voorzitter Uli Schnier van de Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw, gebrek aan winkelruimte en aan aanbod van biologische producten.