Daling oplages zet door

De daling van de oplages van landelijke dagbladen heeft zich ook in het vierde kwartaal van 2006 doorgezet. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van HOI, het instituut dat in Nederland de oplages van gedrukte media meet. De totaal verspreide oplage van NRC Handelsblad (244.131) daalde met 2,8 procent, de oplage van de Volkskrant (287.168) daalde met 2,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2005. De totale oplage van de titels van PCM, het concern waaronder beide kranten vallen, is in het vierde kwartaal van 2006 echter met 9,8 procent gegroeid.

Die oplagestijging komt voor het grootste deel voor rekening van nrc.next, een titel die in 2005 nog niet bestond. Ruim driekwart jaar na de lancering bedraagt de oplage van het ochtendblad 74.515. Alternatieve abonnementsvormen als weekend- en webabonnementen zijn ook populair. Ook Trouw boekt winst, de oplage stijgt met 3,1 procent tot 111.775. De oplagen van het AD, dat PCM samen met Wegener bezit, en De Telegraaf daalden met respectievelijk 13 en 5 procent. De gratis kranten Metro en Spits groeiden licht met 0,5 en 2 procent.